• |
  • |

Reial decret llei 1/2025, de 28 de gener, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social

Ley protección informantes

Reial decret llei 1/2025, de 28 de gener, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social, i per fer front a situacions de vulnerabilitat.

Publicat al BOE el 29 de gener de 2025 i amb entrada en vigor el 30 de gener de 2025, amb l'excepció dels articles 64, 65 i 66 (límit de la quantia de les pensions públiques, revaloració de pensions i actualització del límit màxim i mínim de les bases de cotització en el sistema de la Seguretat Social) que tindran efectes econòmics des de l'1/01/2025.

Objetiu: Es modifiquen i es creen diferents mesures de Seguretat Social, ocupació i en matèria econòmica.

 

Contingut a destacar

 

En el capítol I i II del títol III s'incorporen mesures en matèria de Seguretat Social (art. 64 a 70):

  • S'estableix en 3.267,60 euros el límit màxim per a la percepció de les pensions públiques (art. 64).
  • Es revaloren les pensions (2,8 %) i altres prestacions públiques l'any 2025. S'afegeixen en els annexos I i II[1] de la norma, en els quals es recullen les quanties mínimes de les pensions, límits i altres pensions públiques per a l'any 2025 (art. 65.1).
  • El complement de pensions contributives del sistema i de les pensions de Classes Passives per la reducció de bretxa de gènere tindrà per al 2025 un import de 35,90 euros mensuals (art. 65.2).
  • Es fixa en 7.840 euros l'import de les pensions de l'extingida Assegurança Obligatòria de Vellesa i Invalidesa (SOVI). Les pensions de la SOVI concurrents amb pensions de viduïtat d'algun dels règims del sistema de la Seguretat Social tindran un import de 7.610,40 euros (art. 65.4).
  • Les pensions no contributives del sistema de la Seguretat Social d'invalidesa i jubilació tindran un import anual de 7.905,80 euros (art. 65.5).
  • Amb efectes d'1 de gener de 2025, la quantia anual de les prestacions familiars de la Seguretat Social, en la modalitat no contributiva, per fill a càrrec amb 18 anys o més i un grau de discapacitat major del 65 %, es fixa en 5.805,60 euros. Si la discapacitat és major o igual al 75 % la quantia anual serà de 8.707,20 euros (art. 65.6).
  • Els límits d'ingressos anuals l'any 2025 per a les persones beneficiàries de l'ingrés mínim vital, mantinguin o recuperin el dret a l'assignació econòmica per cada fill menor de divuit anys o menor a càrrec sense discapacitat o amb discapacitat inferior al 33 %, queden fixats en 14.952,00 euros anuals i, si es tracta de famílies nombroses, en 22.501,00 €/any, i s'incrementaran en 3.646,00 €/any per cada fill a càrrec a partir del quart, aquest inclòs. La quantia de l'assignació econòmica serà de 588,00 €/any.
  • El subsidi de mobilitat i compensació per a despeses de transport es revalorarà el 2025 en un percentatge del 2,8 %, i assoleix així un import anual de 1.002,00 euros (art. 65.7).
  • Les prestacions d'orfandat causades per violència contra la dona experimentaran el 2025 un increment igual al que s'aprovi per al salari mínim interprofessional per a aquest any (art. 65.8).
  • El límit d'ingressos per al reconeixement de complements econòmics per a mínims experimentarà un increment del 2,8 % sobre el límit vigent el 2024 (art. 65.9).

 

S'actualitza el límit màxim i mínim de les bases de cotització en el sistema de la Seguretat Social per al 2025 (art. 66):

  • Per a l'exercici 2025, i fins a l'aprovació de la corresponent Llei de pressupostos generals de l'Estat (art. 66.1):
    • Les bases mínimes de cotització, dels grups de cotització dels règims que les tinguin establertes, s'incrementaran de forma automàtica en el mateix percentatge que ho faci el salari mínim interprofessional incrementat en un sisè.
    • El límit màxim de les bases de cotització es fixarà aplicant el percentatge previst per la revaloració de pensions (2,8 %), al qual se sumarà el que estableix la disposició transitòria trenta-vuitena del text refós de la Llei general de la Seguretat Social (TRLGSS), és a dir, l'1,2 %.
    • MEI: Per a l'exercici 2025, la cotització corresponent al Mecanisme d'Equitat Intergeneracional (MEI) serà de 0,80 %. El 0,67 % serà a càrrec de l'empresa, i el 0,13 %, a càrrec del treballador (art. 66.2)
    • Cotització Addicional de Solidaritat: des de l'1 de gener del 2025 caldrà efectuar una cotització per l'import d'aquelles retribucions que superin l'import de la base màxima de cotització establerta per a les persones treballadores per compte d'altri del sistema de la Seguretat Social segons l'art. 19 bis i DT42 de la LGSS. Aquesta nova cotització no serà aplicable a les persones treballadores per compte propi del Règim Especial del Mar (art. 66.3).
    • Els treballadors autònoms que, per raó d'un treball per compte d'altri, desenvolupin simultàniament i cotitzin en règim de pluriactivitat, i ho facin durant l'any 2025, tenint en compte tant les cotitzacions efectuades en aquest règim especial com les aportacions empresarials i les corresponents al treballador en el règim de Seguretat Social que correspongui per la seva activitat per compte d'altri, tindran dret al reintegrament del 50 % de l'excés en què les seves cotitzacions per contingències comunes superin la quantia de 16.672,66 euros, amb el topall del 50 % de les quotes ingressades en aquest règim especial per raó de la seva cotització per les contingències comunes (art. 66.4).
  • S'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms, amb l'objectiu que des de l'1 de gener de 2025 no es procedeixi a la regularització de quotes per als treballadors autònoms que disposin d'un sistema intercooperatiu de prestacions socials, complementari al sistema públic. Així mateix, es determina que aquests treballadors autònoms triaran la seva base de cotització mensual en un import igual o superior a la base mínima del tram 1 de la taula general, i estaran, per tant, exempts de cotitzar en funció dels seus rendiments, motiu que fa innecessària la regularització de quotes cada any.

 

En el capítol III del títol III s'inclouen les mesures en matèria d'ocupació (art. 71).

  • Les empreses beneficiàries de les ajudes directes no podran justificar acomiadaments objectius basats en l'augment dels costos energètics ni per causes relacionades amb la invasió d'Ucraïna.

 

Es prorroguen les mesures dirigides a la reconstrucció econòmica de l'illa de La Palma, davant els efectes produïts per l'erupció volcànica de Cumbre Vieja (art. 77 a 81).

  • Es prorroguen fins al 30 de juny del 2025 els expedients de regulació temporal d'ocupació vinculats a la situació de força major temporal per als centres de treball situats als municipis d'El Paso, Los Llanos de Aridane i Tazacorte, afectats per l'erupció volcànica.
  • Es prorroga l' ajornament del pagament de quotes de la Seguretat Social i conceptes de recaptació conjunta de les empreses i treballadors autònoms afectats en la seva activitat per l'erupció volcànica, la meritació de la qual tingui lloc entre els mesos de desembre de 2024 i maig de 2025, en el cas d'empreses, i entre els mesos de gener i juny de 2025, en el cas de treballadors autònoms.
  • Quant a la prestació per cessament d'activitat per als treballadors autònoms, també es prorroga. Aquestes prestacions per cessament d'activitat podran començar a reportarse amb efectes d'1 de gener de 2025 i tindran una durada màxima de sis mesos, sempre que la sol·licitud es presenti dins dels primers vint-i-un dies naturals següents a l'entrada en vigor d'aquesta norma. En cas contrari, els efectes queden fixats en el primer dia del mes següent al de la presentació de la sol·licitud. La durada d'aquestes prestacions no pot excedir el 30 de juny de 2025.
  • Es prorroguen les exempcions en la cotització aplicables en les unitats poblacionals de Puerto Naos i la Bombilla.

 

Disposicions addicionals, transitòria, derogatòria i finals.

  • La disposició addicional primera manté la vigència el 2025, mentre no s'aprovi la LGPE per a l'any 2025, del títol IV sobre les pensions públiques i del títol VIII sobre les cotitzacions socials i disposicions addicionals concordants de la Llei 31/2022 del PGE per a l'any 2023, així com les seves disposicions de desenvolupament que mantindran la vigència el 2025, exceptuant les modificacions i excepcions previstes en el títol III d'aquest Reial decret llei en relació amb les mesures en matèria de Seguretat Social i ocupació, i s'han d'entendre fetes les referències a l'any 2025 les referències realitzades per aquestes normes l'any 2023. 
  • La disposició final tercera estén l'aplicació de les mesures de suport agrari per la DANA contemplades en el títol IV de l'RDL 7/2024, d'11 de novembre, a les produccions, parcel·les, explotacions agràries i elements afectes a aquestes de la província de València, que, havent estat greument afectats per la DANA, no es trobin localitzades al terme de municipis previstos en l'art. 23 de l'RDL 7/2024.
  • La disposició transitòria única preveu que els expedients de regulació d'ocupació, previstos en l'art. 77 de l'RDL 1/2025, tindran efecte des del dia 23 de gener del 2025. Els procediments de desnonament o llançament que es van trobar suspesos a data 22 de gener del 2025, segons el que preveuen els art. 1 i 1 bis de l'RDL 11/2020, continuaran suspesos segons el que preveu l'RDL 1/2025 sense necessitat de nova sol·licitud.
  • La disposició derogatòria única contempla la derogació de les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin al que disposa l'RDL 1/2025.
  • La disposició final tercera modifica l'apartat 2 de l'art. 4 del Reial decret llei 6/2024, pel qual s'adopten mesures urgents de resposta davant els danys causats per la DANA en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre del 2024, i preveu que les sol·licituds per a la concessió d'aquestes ajudes es presentin en el termini de quatre mesos, comptats a partir de la publicació en el BOE de l'RDL 6/2024, que pot ser ampliat mitjançant acord del Consell de Ministres.
  • La disposició final quarta modifica el Reial decret llei 8/2024, de 28 de novembre, amb relació al mecanisme REINICIA + FOCIT DANA i al règim de finançament de les ajudes previstes que figuren en el Reial decret llei esmentat.
  • La disposició final sisena regula que les determinacions incloses en normes reglamentàries que són objecte de modificació per l'RDL 1/2025 poden ser modificades per normes del rang reglamentari corresponent a la norma en què figuren.

 

 

 

29/01/2025