Reial Decret-llei 7/2024 de mesures urgents DANA
Reial Decret-llei 7/2024, d'11 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents per a l'impuls del Pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament davant els danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) a diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre del 2024.
Publicat al BOE el 12 de novembre i amb entrada en vigor el 13 de novembre de 2024.
Objectiu: S'amplien i s'aproven noves mesures extraordinàries per palliar els efectes de la Depressió Aïllada en Nivells Alts (d'ara endavant, DANA) a les diferents localitats afectades a fi de contribuir al restabliment de la normalitat de les zones perjudicades.
Contingut a destacar
Introducció:
Aquesta nota informativa es refereix exclusivament a les mesures en matèria d’ocupació i Seguretat Social (Títol VI i VII).
Títol VI. Mesures en matèria docupació:
Àmbit d'aplicació (art. 1): les mesures previstes en aquest Títol VI s'aplicaran:
- Quan el lloc de treball o el domicili de la persona treballadora es trobi en algun dels municipis previstos al'annex del RDL 6/2024 .
- I quan, les conseqüències dels sinistres produïts per la DANA en un dels municipis de l'esmentat annex hagin afectat indirectament persones físiques, empreses i treballadors autònoms fora d'aquells, aquestes mesures són aplicables qualsevol que sigui la localitat on es trobe lloc de treball o el domicili de les persones treballadores.
1. Protecció de la salut (art. 41)
La situació excepcional causada per la DANA es considera un risc greu i imminent segons l'article 21.2 de la Llei 31/1995 , de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals . Per això, les persones treballadores i les persones sòcies treballadores podran interrompre la seva activitat , abandonar el lloc de treball i no acudir-hi .
2. Absències justificades i Pla Mecuida extraordinari (art. 42)
Les persones treballadores podran absentar-se de la feina amb dret a remuneració per causes relacionades amb la DANA, següents i mentre durin les mateixes:
- Impossibilitat d'accés al centre de treball o de fer la prestació laboral a causa de condicions de les vies de circulació, transport o del centre de treball, o com a conseqüència d'ordres, prohibicions, recomanacions, entre d'altres, de les autoritats.
- Treballs de trasllat, neteja o condicionament del domicili habitual i recuperació d' estris i altres efectes, fins a trobar una solució habitacional adequada. Així com la realització dels tràmits per a l’obtenció de documents oficials o públics que només puguin dur-se a terme de manera presencial per part de la persona treballadora.
- Desaparició de familiars (cònjuge, parella de fet o parent fins a segon grau o qualsevol que convisqués amb la persona treballadora al mateix domicili).
- Defunció de familiars, s'amplia el permís fins a cinc dies hàbils següents al del sepeli.
- Deures de cura derivats de la DANA per raons d'edat, malaltia o discapacitat de familiars respecte al cònjuge o parella de fet o parent fins al segon grau, així com de qualsevol altra persona diferent de les anteriors que hi convisqui amb la persona treballadora. domicili.
Es reconeixeran també els drets de les lletres c), d) i e) quan els familiars de les persones treballadores resideixin en municipis afectats per la DANA.
Els treballadors tenen dret a adaptar la seva jornada o reduir-la per deures de cura, amb la negociació de bona fe entre treballador i empresa. Aquesta adaptació pot incloure canvis d’horari, torns o treball a distància, i ha de ser raonable i proporcionada.
A més, es permet una reducció especial de jornada amb un avís de 24 hores, aconseguint fins al 100% de la jornada si cal, sempre que estigui justificada. Els drets també s'apliquen a treballadors que ja gaudeixen d'adaptacions per conciliació, i es reconeixeran si els destinataris de les cures resideixen a municipis afectats per la DANA. Els conflictes es resoldran per la jurisdicció social segons la Llei 36/2011.
Els drets anteriors tindran la naturalesa de permisos retribuïts no recuperables i el període comprès entre el fet causant inicial, encara que s'hagi produït amb caràcter previ a l'entrada en vigor del Reial decret llei, i la finalització de la causa tindrà la consideració de temps de treball efectiu.
Durant el període d' aplicació de mesures relacionades amb la DANA, qualsevol acció desfavorable cap al treballador per exercir drets d' absència serà nul·la .
Les absències justificades inclouen faltes de puntualitat i interrupcions laborals .
3. Obligatorietat del treball a distància (art. 43)
A les empreses afectades per la DANA, el treball a distància serà la forma preferent d’organització laboral o de realització de lactivitat laboral.
Les persones treballadores tenen dret a fer la seva jornada en modalitat de treball a distància si les xarxes de comunicació ho permeten, llevat d'incompatibilitat amb la naturalesa del treball. Aquest dret també s'aplica a les persones sòcies treballadores de cooperatives, independentment del que els seus estatuts diguin.
Si el treball a distància està previst en un acord vigent, se'n podrà sol·licitar l' ampliació a tota la jornada laboral .
La impossibilitat de treballar a distància per la naturalesa del treball, la manca d'equipament o l'absència d'accés a la xarxa donarà lloc al dret esmentat a l'article 42.1.a) d'aquesta norma.
4. Suspensions totals o parcials de lactivitat laboral i reduccions de jornada per causes de força major. (art. 44) – ERTE PER FORÇA MAJOR
Es reforcen els ERTE de força major als quals podran acollir-se també empreses que no estiguin localitzades a la zona. D'aquesta manera, es regula el següent:
Les suspensions de contracte i reduccions de jornada causades pels danys de la DANA, així com les pèrdues d' activitat indirectament originades per la DANA, es consideren força major segons els articles 47.5 i 7 de l' ET.
La sol·licitud d’informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social (ITSS) és potestativa, encara que aquest organisme verificarà el compliment de requisits legals. La resolució tindrà efectes des del fet causant fins a la data determinada.
Si l'empresa decideix suspendre contractes o reduir jornades per causes econòmiques relacionades amb la DANA, s'aplicarà la disposició addicional quaranta-sisena de la LGSS.
Per a la tramitació dexpedients de suspensió i reducció de jornada, se seguirà el procediment del Reial decret 42/1996 i el Reial decret 1043/1985, exigint que les causes siguin constatades per lautoritat laboral. Excepte allò relatiu a l'emissió de l'Informe de la ITSS, que serà potestatiu i es regirà segons el que disposa aquest article.
5. Protecció per desocupació en l'àmbit de la relació laboral de caràcter especial del servei de la llar familiar (art. 45)
Quan la prestació laboral del servei de la llar familiar no es pugui fer totalment o parcialment a causa de la DANA, es podrà suspendre el contracte de treball o reduir la jornada. Els treballadors tindran dret a la prestació contributiva per desocupació segons la disposició addicional quaranta-sisena de la LGSS. L'acreditació del fet causant s'ha de fer mitjançant una declaració responsable de l'ocupador, o si no, del treballador.
6. Prohibició de l'acomiadament i altres mesures de protecció de l'ocupació (art. 46)
Les empreses beneficiàries d'ajudes directes per la DANA i les que s'acullin a les mesures previstes a l'article 44 (ERTE per força major), no podran acomiadar per força major ni per causes econòmiques, tècniques , organitzatives o de producció relacionades amb aquest fenomen.
En contractes fixos-discontinus , les causes esmentades al paràgraf anterior, no justificaran la fi del període d'activitat ni la manca de crida.
Les cooperatives no poden reduir el nombre de llocs de treball ni modificar les qualificacions professionals per les causes abans esmentades.
7. Interrupció del còmput de la durada màxima dels contractes temporals (art. 47)
La suspensió de contractes temporals , inclosos els formatius, de relleu i interinitat, segons l' article 44, interromp el còmput de la durada d'aquests contractes i dels períodes de referència equivalents al període suspès per a les persones treballadores afectades .
8. Normes especials en matèria de desocupació (art. 48)
Les prestacions contributives per desocupació se sol·licitaran mitjançant sol·licitud col·lectiva per a treballadors i socis, o individualment per a treballadors de la llar. Si es compatibilitza la feina afectada per la DANA amb la protecció per desocupació, es pot continuar amb el dret reconegut o sol·licitar una nova prestació.
Si la persona treballadora es trobés, a la data de la suspensió del contracte o reducció de jornada, en cas d' Incapacitat Temporal o naixement, adopció o guarda , se seguirà percebent la prestació corresponent fins que s'extingeixi la situació, passant llavors a situació legal de desocupació.
La base reguladora es calcularà amb la mitjana de les bases dels darrers 180 dies cotitzats, i la quantia serà el 70% d'aquesta base, respectant els límits establerts per la LGSS.
Les prestacions seran compatibles amb el treball a temps parcial i no s'aplica la deducció habitual durant el període d'afectació per les mesures del Reial decret llei. Les especialitats per a la gestió d'aquestes prestacions les estableix la Direcció General del Servei Públic d'Ocupació Estatal .
9. Pla d'ocupació per a la contractació de persones aturades a les zones afectades per la DANA (art. 49)
El Servei Públic dOcupació Estatal destinarà 50.000.000 euros als municipis afectats per la DANA mitjançant subvencions directes per a la contractació de desocupats.
A més, s'autoritza el Govern a aprovar un reial decret per finançar els costos salarials de contractes en el marc del programa d'inserció laboral, regulat al Reial decret 818/2021 . En cas necessari, es tramitarà la modificació pressupostària corresponent per finançar aquesta mesura.
Títol VII. Mesures en matèria de Seguretat Social.
10. Consideració excepcional com a extraordinàries de certes pensions reconegudes a l'empara del Règim de Classes Passives de l'Estat (art. 50)
Les pensions de jubilació o retir per incapacitat permanent , viduïtat , orfandat o en favor de progenitors, causades per la DANA del 28 d'octubre al 4 de novembre de 2024, es consideraran excepcionalment derivades d'acte de servei, als efectes exclusius del seu quantia. Això permetrà que la seva quantia es calculi segons el previst per a pensions extraordinàries .
Tindran dret a aquesta protecció excepcional el personal del Règim de Classes Passives que estigui en servei actiu a la data del fet causant.
11. Disponibilitat excepcional de drets consolidats de plans de pensions (art. 51)
Durant un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, els partícips de plans de pensions poden fer efectius els seus drets consolidats en els casos següents:
a) titulars d'explotacions agràries, forestals o ramaderes, i establiments en municipis afectats per la DANA;
b) treballadors autònoms obligats a cessar activitats per la DANA;
c) treballadors afectats per ERTE en empreses de municipis afectats;
d) pèrdua o danys a l'habitatge habitual per la DANA .
La concurrència daquestes circumstàncies sacreditarà mitjançant documentació aportada pel partícip, qui podrà substituir-la amb una declaració responsable si no pot aportar els documents.
El límit màxim de disposició serà el resultat de prorratejar l' IPREM anual multiplicat per tres. El reemborsament s'efectuarà en un termini màxim de set dies hàbils, ampliable a trenta dies per a plans d'ocupació.
També s'aplicarà a plans de previsió assegurats i mutualitats.
El reemborsament es regeix pel règim fiscal de prestacions de plans de pensions.
12. Increment extraordinari addicional del complement dajuda per a la infància de la prestació de lingrés mínim vital (art. 52).
A més de l'increment d'un 15% de l'ingrés mínim vital (IMV) ja aprovat, es reconeix una ajuda addicional per a la infància durant tres mesos.
13. Moratòria en la reclamació del reintegrament de prestacions percebudes indegudament en l'àmbit de la Seguretat Social (art. 53)
Les entitats gestores de la Seguretat Social, sotmeses a la direcció i la tutela del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, no iniciaran procediments de reintegrament de prestacions percebudes indegudament durant 180 dies des de l'entrada en vigor del Reial decret llei, o si escau, suspenen tramitacions ja iniciades si no s'ha practicat descompte, per a persones domiciliades a localitats de l'annex del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre . Això també s'aplica a l'ingrés mínim vital si la unitat de convivència resideix als municipis esmentats.
Se suspèn el termini per a l' abonament voluntari del deute.
A més, no s'iniciaran tràmits de compensació directa mitjançant descompte sobre la prestació d'ingrés mínim vital, o se suspendran en els supòsits on no s'hagi començat a practicar descomptes, d'acord amb la disposició addicional tercera del Reial decret 789/2022, de 27 de desembre. setembre . Aquestes mesures també s'apliquen si la gestió de l'ingrés mínim vital correspon a una comunitat autònoma.
14. Suspensió dels procediments de recaptació de conceptes diferents de quotes de Seguretat Social (art. 54)
La suspensió dels procediments de recaptació de les quotes de Seguretat Social i conceptes de recaptació conjunta, segons l' article 21 del Reial decret llei 6/2024 del 5 de novembre , també s'aplica als recursos gestionats per la Seguretat Social que no siguin quotes.
15. Exempcions en la cotització a la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta (art. 55)
Els expedients de regulació temporal d'ocupació per força major , segons l'article 44 d'aquest Reial decret llei, aplicaran les exempcions de l'article 18 del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre, d'acord amb els apartats 2 i 3 de dit article.
És a dir, les empreses a ERTE per força major estaran exonerades del pagament del 100% de les cotitzacions almenys fins al 28 de febrer del 2025.
Disposicions
16. Crèdits pressupostaris i imputació pressupostària (DA1ª).
La cobertura pressupostària de les mesures del present Reial decret llei i les despeses associades a les mesures urgents, es regeixen per les disposicions addicionals primera i segona del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre .
17. Excepció de l'obligació de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant de la Seguretat Social (DA2ª).
Amb l'objectiu de facilitar la gestió d'ajudes, les persones sol·licitants estaran exemptes del requisit d'estar al corrent en obligacions tributàries o amb la Seguretat Social , segons el que estableixen els articles 13.2 i 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre , General de Subvencions .
18. Inembargabilitat de les ajudes (DA3a).
Les ajudes del Reial decret llei seran inembargables segons l'article 169.5 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària. Aquesta disposició també s'aplica a les devolucions tributàries derivades de les mesures fiscals incloses a les disposicions esmentades.
19. Ampliació del termini (DA8a).
Les actuacions declarades d'emergència segons l' article 120 de la Llei 9/2017 de 8 de novembre (LCSP), relacionades amb la DANA, no estaran subjectes a allò estipulat a la lletra c) de l'apartat primer del mateix article, si es realitzen abans del 31 de desembre de 2024 . El termini dinici dexecució es podrà estendre fins a tres mesos des de laprovació de lexpedient demergència, i lòrgan de contractació haurà de justificar la necessitat daquesta ampliació si supera el mes.
20. Donacions per finançar les despeses de reconstrucció dels danys causats per la DANA (DA11a).
Les donacions de diners per finançar les despeses relacionades amb les mesures d'atenció als danys causats s'ingressaran al compte del Tresor Públic ES20 9000 0001 2002 5012 3454 o en un altre designat.
21. Suspensió de terminis processals (DA12a).
Se suspenen termes i terminis previstos a les lleis processals per a tots els òrgans judicials de la província de València des de l' 11 de novembre del 2024 de forma indefinida , segons un acord del Consell de Ministres . Aquesta suspensió es pot aixecar depenent de levolució de les circumstàncies.
El Consell de Ministres també pot limitar la suspensió a certs partits judicials dins de la província de València.
En l'àmbit penal , la suspensió no afecta procediments de: habeas corpus , actuacions encomanades als serveis de guàrdia, actuacions amb detinguts, ordres de protecció, les actuacions urgents en matèria de vigilància penitenciària i mesures cautelars en casos de violència sobre la dona o menors. Durant la fase d'instrucció, el jutge o el tribunal poden fer actuacions urgents.
Així mateix, la interrupció no s'aplicarà en els supòsits següents:
- Protecció de drets fonamentals de la persona, previst als articles 114 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, ni a la tramitació de les autoritzacions o ratificacions judicials previstes a l'article 8.6 de la citada llei.
- P rodiments de conflicte col·lectiu i per a la tutela dels drets fonamentals i llibertats públiques regulats a la Llei 36/2011, de 10 doctubre, reguladora de la jurisdicció social.
- L'autorització judicial per als internaments no voluntaris per trastorn psíquic, prevista a l'article 763 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d'enjudiciament civil.
- L'adopció de mesures de protecció del menor, previstes a l'article 158 del Codi civil.
No obstant el que disposen apartats anteriors, el jutge o tribunal podrà realitzar les actuacions judicials necessàries per evitar perjudicis irreparables.
Durant la suspensió, també són aplicables les disposicions addicionals onzena i dotzena del Reial decret llei 6/2024 .
22. Eficàcia retroactiva de les mesures en matèria d'ocupació (DT1a)
El que disposa el títol VI sobre mesures en matèria d'ocupació produirà efectes des del dia 28 d'octubre del 2024.
23. Aplicació retroactiva de les disposicions modificatives del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre (DT2ª)
Les modificacions operades per la disposició final vuitena s'aplicaran de manera retroactiva a les sol·licituds i procediments iniciats a l'empara de Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre.
24. Modificació de la Llei 27/1999, de 16 de juliol, de cooperatives (DF3ª)
S'incorpora una disposició addicional catorzena a la Llei 27/1999 , de 16 de juliol , de cooperatives, que estableix un règim especial de permisos per la situació de la DANA . Les persones sòcies treballadores podran absentar-se de la feina per causes de l' article 42.1 del Reial decret llei 7/2024, d' 11 de novembre, a causa dels danys causats per la DANA entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024 . Aquests permisos seran retribuïts , considerant que la persona segueix participant en lactivitat cooperativitzada i té dret a les bestretes societàries.
25. Modificació del RDL 6/2024 (DF8a)
Aquesta disposició final conté diferents modificacions del RDL 6/2024, en matèria d'ocupació i Seguretat Social , entre altres modificacions, en els termes següents:
- Es modifica l'apartat 2 de l'article 18, de manera que les empreses a ERTE estaran exonerades del pagament del 100% de les cotitzacions almenys des del 28 d'octubre de 2024 fins al 28 de febrer del 2025.
A les quotes meritades en els mesos posteriors indicats els són aplicables els percentatges d' exempció establerts a la disposició addicional quaranta-quatrena de la LGSS.
- Es modifica el paràgraf primer de l'apartat 1 i l'apartat 2 de l'article 19, de manera que s'inclou que puguin sol·licitar l' ajornament o moratòria en el pagament de la cotització a la Seguretat Social, les empreses i els treballadors per compte propi o autònoms inclosos al Règim Especial de la Seguretat Social per als Treballadors del Mar, entre els mesos de novembre de 2024 a febrer de 2025 en el cas de treballadors autònoms inclosos en un altre règim especial de la Seguretat Social, i sempre que no tinguessin un altre ajornament en vigor.
- Es modifica lart. 24, relativa a la prestació de cessament d'activitat d'autònoms de manera que s'introdueixen les novetats següents respecte al RDL 6/2024:
-
- Possibilitat de sol·licitar la prestació per cessament d'activitat parcial .
- No s'exigirà acreditació per desenvolupar l'activitat sense perjudici que l' òrgan gestor requereixi amb posterioritat al beneficiari per a aquesta aportació el que es podrà efectuar a partir de l' 1 de maig del 2025.
- Es matisa el requisit de carència de cotització.
- La prestació es podrà estendre fins al 31 de gener del 2025.
- Serà inembargable i no podrà ser objecte de compensació amb altres prestacions de la Seguretat Social.
- Es modifica l'apartat 1 de l'article 25, relatiu als processos d'incapacitat temporal produïts a les localitats afectades per la DANA que s'assimilen a AT només a efectes de prestació econòmica, de manera que no es requerirà període mínim de cotització establert al art. 172.b) de la LGSS.
- Es modifica la disposició addicional segona, referent als crèdits pressupostaris, per la qual cosa les ampliacions de crèdit en aquesta aplicació pressupostària no computaran als efectes previstos a l'article 50 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.
26. Entrada en vigor (DF14a)
Aquest Reial decret llei entrarà en vigor el dia 13 de novembre de 2024.
Les mesures previstes a l'article 42.1.e) i 4 mantindran la seva vigència fins al 31 de desembre de 2024, i es podran prorrogar.
Descarrega l'informe aquí
Aquesta publicació conté informació de caràcter general, sense que constitueixi opinió professional ni assessorament jurídic. Tots els drets reservats. Es prohibeix l'explotació, la reproducció, la distribució, la comunicació pública i la transformació, total i parcial, sense autorització escrita d'umivale Activa