Nous drets laborals per a les persones ocupades de la llar
Publicat al BOE Reial decret 893/2024, de 10 de setembre, pel qual es regula la protecció de la seguretat i la salut en l'àmbit del servei de la llar familiar.
Entrada en vigor el 12 de setembre de 2024, amb las excepcions regulades a la DF5ª, ja que és necessari que l'INSST faciliti el compliment d'obligacions preventives mitjançant l'ús d'eines informàtiques.
Introducció
El Reial decret llei 16/2022, harmonitzava les condicions laborals i de Seguretat Social de les persones de les persones treballadores de la llar amb les de la resta de persones treballadores per compte aliè. Reconeixia el seu dret a la protecció en seguretat i salut a la feina.
El RD 893/2024 ara publicat desenvolupa les normes per determinar les obligacions preventives i assegurar una adequada avaluació de riscos laborals per a les persones empleades de la llar.
Articles
- Objectiu i finalitat del Reial Decret (art. 1)
Té com a objecte regular la protecció de la seguretat i la salut de les persones treballadores en l'àmbit del servei de la llar familiar.
S'apliquen les definicions de prevenció, risc laboral, danys derivats del treball i risc laboral greu i imminent contingudes a la Llei 31/1995 de PRL.
- Dret a la protecció dels riscos laborals a l'ocupació de la llar familiar (art. 2)
Es reconeix el dret de les persones treballadores de la llar familiar a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut a la feina, per la qual cosa tenen drets d'informació, formació, participació, paralització de l'activitat en cas de risc greu i imminent i vigilància de la salut. Això implica que les persones ocupadores tenen el deure de protegir les seves persones treballadores davant dels riscos laborals.
El cost de les mesures de seguretat i salut no ha de recaure sobre les persones treballadores.
- Avaluació de riscos i adopció de mesures preventives a l'ocupació domèstica (art. 3)
La persona ocupadora ha de fer una avaluació inicial dels riscos per a la seguretat i la salut de les persones treballadores de la llar familiar, tenint en compte les característiques de l'activitat i de les persones empleades.
Aquesta avaluació s'ha d'actualitzar periòdicament i quan hi hagi canvis o danys.
Si s'identifiquen riscos de l'avaluació, la persona ocupadora ha d'adoptar mesures preventives per eliminar-los o reduir-los, documentar-les per escrit i lliurar-ne una còpia a la persona treballadora. Les mesures s'han de modificar si es consideren inadequades.
- Equips de treball i equips de protecció individual (art. 4)
La persona ocupadora ha de proporcionar equips de treball adequats i segurs, i ha d'adoptar mesures necessàries per utilitzar-los de manera segura. Si fos necessari, cal proporcionar EPI's adequats.
- Informació, participació y formació de les persones treballadores (art. 5)
La persona ocupadora ha de proporcionar a les persones treballadores de la llar familiar tota la informació necessària::
- sobre els riscos per a la seva seguretat i salut,
- les mesures de protecció i prevenció aplicables.
Les persones treballadores tenen dret a rebre formació preventiva en ser contractades. La formació es farà a través de la Plataforma Formativa prevista.
- Situacions de risc greu i imminent (art. 6)
En cas de risc greu i imminent, la persona ocupadora ha d'informar ràpidament les persones treballadores de la llar familiar sobre el risc i adoptar mesures de protecció. Les persones treballadores poden interrompre la seva activitat i abandonar el domicili si és necessari, sense exigir-los que reprenguin la feina mentre persisteixi el perill.
- Organització de l’activitat preventiva (art. 7)
La persona ocupadora té la responsabilitat de gestionar la prevenció de riscos laborals a la llar familiar i ho puc fer:
- assumint personalment aquesta tasca (si teniu capacitat per gestionar l'eina gratuïta d'avaluació de riscos de la DA1a),
- designant una o diverses persones perquè se n'encarreguin,
- contractant un servei de prevenció extern.
- Vigilància de la salut (art. 8)
Les persones treballadores de la llar familiar tenen dret a la vigilància de la seva salut, que serà responsabilitat de la persona ocupadora (només amb consentiment de la persona treballadora i respectant-ne la intimitat).
La vigilància pot incloure un reconeixement mèdic adequat i voluntari, que tingui en compte tots els riscos identificats a l'avaluació de riscos. S'ha de fer almenys cada 3 anys, llevat que es determini una periodicitat menor.
Disposicions addicionals
- Eina gratuïta de l’avaluació de riscos (DA1ª).
L'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST) té un termini de 10 mesos per crear i posar a disposició de les persones ocupadores una eina a la pàgina web del Ministeri de Treball i Economia Social, que faciliti les persones ocupadores a complir les obligacions preventives (articles 3, 4 i 5).
- Prevenció de la violència i assetjament a l'ocupació domèstica (DA2ª).
Les persones treballadores de la llar familiar tenen dret a la protecció contra la violència i l'assetjament, incloent-hi l'assetjament sexual i per motius de raça, nacionalitat, sexe, identitat o orientació sexual. Si una persona treballadora abandona el domicili degut a violència o assetjament, això no es considera dimissió ni causa d'acomiadament.
- Guia tècnica en matèria de prevenció de riscos laborals a la feina domèstica (DA3ª).
En el termini màxim d'un any, l'INSST ha d'elaborar una guia tècnica per a la prevenció de riscos laborals al servei de la llar familiar.
- Exclusió del recàrrec de les prestacions econòmiques derivades daccident de treball o malaltia professional (DA4ª).
No és aplicable a les persones treballadores de la llar familiar el recàrrec de les prestacions econòmiques en cas d'accident de treball i malaltia professional (art. 164 LGSS).
- Formació en matèria preventiva amb càrrec al Servei Públic d'Ocupació Estatal i suport de la Fundació Estatal per a la Formació a l'Ocupació F.S.P (DA5ª).
Les activitats de formació en matèria preventiva, esmentades a l'article 5.3, es duran a terme mitjançant una plataforma formativa gestionada per la Fundació Estatal per a la Formació a l'Ocupació (Fundae). Aquestes activitats, excepte aquelles relacionades amb riscos excepcionals, han d’incloure un procés d’autoavaluació i ser certificables. Els termes específics per a aquestes activitats s'han d'emetre en un termini de 6 mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta norma.
- Realització de reconeixements mèdics pel Sistema Nacional de Salut (DA6ª).
El Ministeri de Sanitat ha de promoure la inclusió dels reconeixements mèdics gratuïts (art. 8), a la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut.
Disposicions Finals (entre d’altres)
- Serveis d’ajuda a domicili (DF1ª).
S'incorpora una nova DA13 al Reglament dels Serveis de Prevenció (RD 39/1997) que estableix les normes i les obligacions per als serveis d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència. Les empreses que facin servir personal dedicat a l'activitat d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència, entre altres supòsits (suport per inclusió familiar, etc.) han de complir les avaluacions de riscos, mesures preventives i control periòdic corresponent per garantir les condicions de treball de les persones empleades. Aquesta avaluació ha d'incloure visites presencials a tots els domicilis on es prestin serveis.
- Entrada en vigor (DF5ª).
Entrada en vigor: 12 de setembre de 2024, sense perjudici del que disposen els apartats següents:
- Les obligacions previstes no resultaran exigibles fins transcorreguts 6 mesos des de la posada a disposició de l'eina informàtica a què es refereix la DF1a, fins i tot quan la persona ocupadora concerti aquest servei amb un servei de prevenció aliè.
- Transcorregut el termini assenyalat a l'apartat anterior, l'art, 5.3 serà aplicable a partir del moment en què es dicti la Resolució del Servei Públic d'Ocupació Estatal per a la posada en marxa de les activitats de formació en matèria preventiva.
- De la mateixa manera, un cop transcorregut el termini, l'art. 8.2. serà aplicable només quan es desenvolupin les previsions normatives relatives a la realització de reconeixements mèdics en el marc del Sistema Nacional de Salut establert a la DA6ª.
Descarrega l'informe aquí
La present publicació conté informació de caràcter general, sense que constitueixi opinió professional ni assessorament jurídic. Tots els drets reservats. Es prohibeix la explotació, reproducció, distribució, comunicació pública i transformació, total i parcial, sense autorització escrita d’Umivale Activa.