• |
  • |

Fotoprotectors i autoexploració: claus per prevenir el càncer de pell

protector solar

  • La Asociación Española contra el Cáncer de Valencia y Umivale Activa presentan una nueva campaña informativa y de prevención frente al cáncer de piel
  • La iniciativa es fruto del convenio de colaboración que mantienen ambas entidades desde 2017 para cooperar en la lucha contra el cáncer

El 2024 es van diagnosticar 20.854 nous casos de càncer de pell a Espanya, la qual cosa representa una mica més d'un 7 % del total de càncers diagnosticats al nostre país, segons l'Associació Espanyola Contra el Càncer. S'estima que la incidència ha augmentat aproximadament un 40 % en els últims quatre anys, un creixement que s'observa en els carcinomes de pell, tant en el no melanoma com en el melanoma.

El principal responsable del càncer de pell és la radiació ultraviolada rebuda d'una exposició inadequada al sol, per la qual cosa els hàbits d'exposició al sol, la protecció utilitzada i la percepció de risc són la clau per frenar l'increment del nombre de casos de càncer de pell.

Per tot això, l'Associació Espanyola Contra el Càncer de València i la mútua Umivale Activa s'han tornat a aliar per llançar una nova campanya d'informació, davant l'arribada dels mesos de major exposició solar, destinada a la prevenció del càncer de pell.

La iniciativa s'enfoca en dos pilars fonamentals: l'elecció i l'ús correctes de fotoprotectors, i la importància de l'autoexploració cutània per a la detecció precoç.

“Un dels objectius de l'Associació és fomentar comportaments saludables per prevenir el càncer. Amb l'arribada de l'estiu posem més interès a cuidar l'exposició al sol, però és important recordar que hem de protegir-nos la pell durant tot l'any i a qualsevol edat, especialment en la infància: la pell té memòria. Fomentar els estils de vida saludables i la participació en els programes de cribratge poblacional contribueix a reduir a la meitat els casos de càncer”, explica Tomás Trenor, president de l'Associació Espanyola Contra el Càncer de València.

Per la seva banda, José Luis Cebrián, coordinador del Servei d'Activitats Preventives de Riscos Laborals d'Umivale Activa i tècnic superior de Prevenció de Riscos Laborals, ha remarcat que “si bé el sol és essencial per a la vida i el benestar, una exposició inadequada a les radiacions ultraviolades (RUV), tant UVA com UVB, pot tenir conseqüències greus per a la pell. La iniciativa busca ajudar-nos a detectar melanomes i possibles senyals d'alerta incidint en l'autoexploració de la pell. A més, ens dona consells per triar els fotoprotectors correctes”.

Protecció integral: barreres físiques i fotoprotectors

Les radiacions solars a la pell poden provocar des d'enrogiment i cremades fins a la pèrdua d'elasticitat, aparició de taques, envelliment prematur i, en el pitjor dels casos, el desenvolupament de càncer de pell, incloent-hi melanoma i carcinomes no melanoma.

Per mitigar aquests riscos, la campanya incideix en la necessitat d'adoptar mesures de protecció física, especialment durant les hores centrals del dia. Aquestes inclouen romandre en interiors o buscar ombres, utilitzar roba que cobreixi la major part del cos (preferiblement amb factor de protecció ultraviolada, UPF), barrets d'ala ampla per protegir el cap, la cara i el coll, i ulleres de sol homologades amb filtres UV.

Complementàriament, la iniciativa destaca el paper crucial de les cremes fotoprotectores. El factor de protecció solar (FPS) adequat s'ha d'elegir en funció de la intensitat de l'exposició (índex UV) i el fototip de pell de cada individu.

És recomanable optar per protectors d'“ampli espectre” que cobreixin tant radiacions UVA com UVB, i amb un FPS de 50 o més en situacions d'alta exposició o per a pells sensibles (fototips I i II).

L'aplicació correcta és vital: una capa generosa, 30 minuts abans de l'exposició, sobre pell seca, i reaplicar-la cada 2-3 hores, especialment després del bany, de la sudoració o del frec, fins i tot si són resistents a l'aigua.

Autoexploració: el primer pas cap a la detecció precoç

La campanya també posa l'accent en l'autoexploració de la pell com a eina indispensable per a la detecció primerenca de possibles lesions canceroses.

Es detallen les “regles d'or” per a un autoexamen efectiu i complet, que inclou la revisió sistemàtica de tot el cos: cara, cuir cabellut, tors, extremitats, esquena i zones genitals, utilitzant miralls per a les àrees de difícil accés. S'anima la població a familiaritzar-se amb la “regla de l'ABCDE” (asimetria, vores, color, diàmetre, evolució) per identificar pigues o taques sospitoses.

“La prevenció és la millor eina contra el càncer de pell. Amb aquesta campanya, busquem conscienciar tant els treballadors en els seus entorns laborals com la població general sobre la importància de protegir-se adequadament del sol i de conèixer la seva pròpia pell. La detecció precoç augmenta significativament les possibilitats d'èxit en el tractament”, destaca Cebrián.

Ambdues entitats recorden la importància de consultar un metge davant qualsevol canvi o lesió sospitosa a la pell per obtenir un diagnòstic i tractament adequats.

La campanya consta de dues infografies que es difondran a través de les xarxes socials i que es poden consultar a l'apartat de Prevenció i Salut d'umivaleactiva.es, en la secció destinada a la Prevenció del càncer.

12/06/2025