• |
  • |

Els accidents laborals de trànsit amb bicicletes i patinets s'han incrementat un 203 % en vuit anys

semana_europea_movilidad

Les bicicletes i els patinets continuen sent el quart tipus vehicle que més accidents laborals de trànsit amb baixa produeixen, per darrere d'automòbils, motocicletes i vehicles lleugers de càrrega o de passatgers. En vuit anys, el nombre d'accidents laborals de trànsit amb baixa amb aquest tipus de vehicles s'ha incrementat un 203 %, i ha passat de 1.537 accidents el 2016 a 4.656 l'any 2023.

A més, el gruix d'aquest tipus d'accidents continua produint-se en els trajectes d'anada o tornada del treball. De fet, el 89,1 % dels accidents laborals de trànsit amb aquests vehicles a Espanya es produeixen in itinere, enfront del 10,9 % de sinistres que ocorren durant la jornada laboral.

Són dades extretes de l'estudi realitzat des del Servei d'Activitats Preventives de Riscos Laborals de la mútua Umivale Activa amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat.

Els accidents de treball amb baixa amb aquest tipus de vehicles han suposat un total d'1.153.914 dies perduts en aquests vuit anys, de manera que el total de dies perduts el 2023 s'ha incrementat un 255,7 % respecte al de 2016.

Per gènere, els homes són els que sofreixen el gruix dels accidents amb bicicletes i patinets a Espanya, amb un 63 %, respecte al 37 % de dones.

El sector serveis de menjars i begudes aglutina el 16,6 % dels accidents laborals de trànsit amb bicicletes i patinets, i si parlem d'ocupacions els cambrers assalariats i els venedors en botigues i magatzems concentren el 18,5 % de l'accidentalitat.

 

Nou audiovisual interactiu: mesures preventives durant l'ús de patinets

 

Des de la mútua Umivale Activa, José Luis Cebrián, coordinador del Servei d'Activitats Preventives, destaca la necessitat de “continuar incidint en campanyes d'informació i prevenció per a una educació viària adequada que es reflecteixi en les xifres de sinistralitat”.

Així, amb motiu també del Dia Mundial sense Cotxes dins de la Setmana Europea de Mobilitat, la mútua ha llançat un nou audiovisual interactiu dins de la campanya #CondueixSegur.

“L'audiovisual que hem preparat ara se centra en la seguretat viària per a aquest tipus de vehicles de mobilitat personal. Un material d'educació viària en el qual s'inclouen preguntes sobre els continguts que anem tractant, cosa que permet a l'usuari interactuar i fixar coneixements, mentre fa més amè l'aprenentatge”, destaca Cebrián.

Entre les principals causes d'accidents amb patinets: col·lisions posteriors per falta de visibilitat, col·lisions amb altres vehicles per no deixar la distància de seguretat, col·lisions amb portes de vehicles aparcats que s'obren sense mirar o col·lisions amb vianants.

Les sancions més comunes que s'imposen als usuaris de patinets elèctrics són provocades per circular sense fer ús del casc o per circular per zones per als vianants, voreres i vies interurbanes, per excedir la velocitat permesa, trucar el patinet, circular amb més ocupants que places autoritzades, no fer ús de l'enllumenat o de roba reflectora, utilitzar el mòbil o auriculars durant la conducció o circular sota els efectes de l'alcohol o drogues.

Per això, algunes de les recomanacions durant l'ús de patinets són revisar l'estat dels pneumàtics i frens abans de sortir al carrer, utilitzar un casc homologat, portar peces reflectores si se circula per vies interurbanes i vigilar la il·luminació en circular de nit, perquè “tan important és veure, com ser vist”, apunta Cebrián.

A més, està prohibit l'ús d'auriculars connectats a receptors o reproductors, així com l'ús del telèfon mòbil.

Si ens desplacem amb patinet, cal recordar que està prohibit circular en travessies, vies interurbanes, autopistes i autovies, així com per túnels urbans, voreres o zones per als vianants, i a una velocitat superior a 25 quilòmetres per hora.

Per part de les empreses, aquestes han de formar i informar periòdicament les persones treballadores dels riscos existents en el seu lloc de treball i especialment quant a la seguretat viària i a la prevenció d'accidents durant l'ús d'aquest tipus de vehicles.

Així mateix, és aconsellable oferir horaris de treball conciliadors i flexibles, habilitar espais on poder estacionar i integrar la seguretat viària en la gestió de la prevenció de riscos laborals de l'empresa.

Aquest vídeo se suma a tots la bateria d'audiovisuals i fitxes de què la mútua Umivale Activa disposa al seu web, umivaleactiva.es, per contribuir a reduir la sinistralitat viària i fomentar hàbits segurs al volant.

11/09/2024


También te puede interesar