• |
  • |

Un de cada dos conductors morts en accident de trànsit a Espanya va donar positiu en alcohol o drogues

alcohol y conducción

El 48,2 % dels conductors morts en accidents de trànsit el 2024 havien consumit alguna substància tòxica. D’aquestes, l’alcohol continua sent la substància més detectada en els conductors que perden la vida a la carretera, seguida de la cocaïna i el cànnabis, segons l’informe  anual Hallazgos toxicológicos en víctimas mortales de accidentes de tráfico (Resultats toxicològics ens víctimes mortals d’accidents de trànsit), publicat per l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses.

Els conductors morts en accidents de trànsit amb resultats positius per consum d’alcohol presentaven majoritàriament una taxa d’alcoholèmia superior a 1,20 g/l, que es correspon amb graus d’intoxicació molt greus.

D’entre els conductors que van donar positiu en substàncies tòxiques, el 71,2 % va ser per alcoholèmia. Les xifres de l’any 2024 mostren un augment d’un 1,6 % de casos positius per consum d’alcohol respecte de l’any 2023. Per contra, s’observa un descens significatiu dels casos amb resultat positiu per consum de drogues, que han baixat un 6,3 % l’any 2024, amb la qual cosa s’ha retrocedit, en un sol any, fins a valors propers als del 2017.

Pel que fa al gènere, el 92,7 % dels conductors amb resultats toxicològics positius eren homes. Quant a les franges d’edat, el 46,3 % dels conductors amb resultats positius per consum d’alcohol amb una taxa d’alcoholèmia superior a 1,20 g/l estava en la franja d’edat d’entre 25 i 54 anys.

Amb motiu del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes d’Accidents de Trànsit, el tercer diumenge de novembre, la mútua Umivale Activa publica un nou audiovisual centrat el binomi alcohol-conducció. “Les xifres demostren una relació directa i alarmant entre l’alcohol i les conseqüències fatals a la carretera”, segons José Luis Cebrián, coordinador del Servei d’Activitats Preventives de Riscos Laborals de la mútua.

L’alcohol, un enemic al volant

L’audiovisual destaca que el consum d’alcohol previ a la conducció no només augmenta la probabilitat de patir un accident, sinó que també empitjora el pronòstic de les lesions sofertes i, per tant, eleva la mortalitat. Per a Cebrián, l’única taxa segura és zero grams d’alcohol per litre de sang.

“Encara que existeixin límits legals, qualsevol quantitat d’alcohol consumida pot incrementar el risc d’accident. L’única taxa veritablement segura al volant és 0,0 g/l. La repetició de la conducta de beure i conduir, encara que no sempre tingui una conseqüència immediata, incrementa exponencialment la probabilitat acumulada de patir un sinistre”, ha afirmat.

Des de la mútua han destacat que l’alcohol altera de manera significativa les capacitats psicofísiques indispensables per a una conducció segura. Un conductor sota els efectes de l’alcohol experimenta els canvis següents:

  • Infravaloració dels riscos: adopta una conducció més arriscada, imprudent i irresponsable.
  • Percepció alterada: té dificultats per percebre llums, senyals, distàncies i velocitats. És més sensible als enlluernaments i pot experimentar visió tubular.
  • Presa de decisions més lenta: comet més errors i triga més a reaccionar.
  • Coordinació deficient: presenta moviments menys precisos i problemes d’equilibri.

Campanya #CondueixSegur

La campanya #CondueixSegur es compon de diverses píndoles audiovisuals destinades a sensibilitzar sobre la importància d’adoptar bones pràctiques en matèria de seguretat viària i es completa amb aquestes píndoles en format interactiu.

La bateria de píndoles audiovisuals d’aquest any s’ha centrat, a més, en les infraccions de trànsit més freqüents, els enlluernaments en la conducció, les actituds perilloses amb motocicleta i les parades per fer benzina. La campanya es tancarà el mes que ve amb un nou vídeo centrat en els desplaçaments a l’hivern.

Amb aquest ja són cinc anys de la campanya audiovisual #CondueixSegur. Un contingut que se suma a tot el material que la mútua Umivale Activa posa a disposició al seu web per contribuir a reduir la sinistralitat viària i fomentar hàbits segurs al volant.

17/11/2025


También te puede interesar