Les empreses comparteixen les seves bones pràctiques per abordar el problema de l'absentisme laboral
Oferir eines per millorar la salut laboral i l'absentisme de les empreses. Amb aquesta finalitat, la mútua Umivale Activa va engegar el 2021 el seu catàleg de bones pràctiques: un inventari d'experiències i models d'actuació d'empreses que mantenen ràtios d'absentisme per sota de la mitjana del seu sector, “i a més ho fan d'una manera sostinguda en el temps, és a dir, empreses que, a priori, estan fent coses millor que la competència, o almenys això llancen les seves dades”, destaca Juan Miguel Mesa, coordinador de Gestió de Salut i Absentisme Laboral de la mútua.
La iniciativa va sorgir a petició de les mateixes empreses mutualistes, que demanaven exemples pràctics i reals de gestió que poguessin servir a altres empreses de similars característiques. “Es tracta que aquests exemples serveixin d'inspiració. A través d'aquest catàleg les nostres empreses poden enriquir-se de les experiències d'altres que lideren aspectes de recursos humans enfocats a maximitzar la salut i minimitzar l'absentisme laboral”, subratlla Mesa.
El catàleg, que compta ja amb 60 bones pràctiques, recull les bones pràctiques d’empreses de diferent grandària, sector i regió per oferir una mostra diversificada i representativa, i es basen en el criteri del professional entrevistat i en els seus bons resultats. “Considerem que l'important és la posada en comú i crear aquest espai d'intercanvi d'idees i opinions”.
Un inventari viu i continu a l'abast de les empreses mutualistes amb el qual la mútua cerca contribuir a donar solució a un problema que “en l'actualitat implica que el nostre país sigui líder en l’absentisme laboral per incapacitat temporal a Europa. Unes absències que repercuteixen negativament a tots els treballadors afectats, però també a les empreses i en el conjunt de la societat i que fan que el nostre país sigui menys competitiu que la resta d'Europa”.
Les empreses comparteixen les seves experiències en primera persona
Perquè es pugui donar aquest intercanvi d'impressions, la mútua ha organitzat una nova jornada tècnica dirigida a les empreses mutualistes. “Després de diverses trobades similars, hem reprès aquesta iniciativa tan sol·licitada pels nostres mutualistes”, destaca Marija Davcheva, responsable de projectes de recerca en salut i absentisme laboral a la mútua. Una trobada que tindrà lloc aquest dijous i en la qual ja s'han inscrit més de 1.200 persones.
En aquesta ocasió, han compartit les seves bones pràctiques Roque Carrillo, Health and Safety Senior Manager de Applus IDIADA, Ana Carbó, Directora de Recursos Humans en The Fitzgerald Burger Company, Julián Mendoza García, Director de Qualitat, Seguretat i RSE de GD Energy Services i Ana Villanueva, Directora de Recursos Humans a l’Hotel Madeira Centro.
Roque Carrillo, Health and Safety Senior Manager d'Applus IDIADA, ha estat la responsable de presentar la iniciativa Esmorzars amb el CEO, un esdeveniment mensual que, junt amb altres iniciatives que es prenen des de l'empresa, cerca fomentar la proximitat amb la direcció, la transparència i la participació en l'organització. També parlarà sobre la Plataforma Benestar, una eina per, des de la confidencialitat, oferir recursos a les persones treballadores buscant millorar la gestió emocional de l'empresa, així com la gestió proactiva de la salut laboral a través del foment de la vida saludable.
Per la seva banda, Ana Carbó, directora de Recursos Humans a The Fitzgerald Burger Company, ens ha compartit la seva experiència sobre el Programari de gestió integral, una eina que integra aspectes de formació i informació, una xarxa social interna que permet interactuar i reconèixer el treball dels companys i un mòdul per a la gestió de les relacions laborals. La cadena d'alimentació també ha abordat altres dues iniciatives: com gestionen els comandaments intermedis de l'empresa a través de reunions de millora contínua, formació i incentius, i com avaluen de forma estandarditzada la idoneïtat de les persones treballadores.
D'altra banda, Julián Mendoza García, director de Qualitat, Seguretat i RSE de GD Energy Services, ha detallat el seu Programa Innova, a través del qual la companyia premia les idees innovadores de les seves persones treballadores enfocades en la millora contínua de les condicions de treball, una iniciativa que, a més d'incentivar econòmicament, suposa una millora en la prevenció de riscos laborals, així com una acció de gestió emocional. També enfocada a la prevenció, la iniciativa Cultura de Seguretat Safety II.
Per finalitzar, Ana Villanueva, directora de Recursos Humans a l'Hotel Madeira Centro, ha compartit amb nosaltres les estratègies implementades per millorar el lideratge i la gestió de les persones treballadores a través del seu programa de formació de lideratge per a comandaments intermedis amb l'objectiu de millorar en la gestió proactiva de salut laboral i també en la gestió emocional. Així mateix, l'empresa aposta per incentivar i reconèixer l'esforç de les seves persones treballadores premiant mensualment l'empleat del mes, un reconeixement públic a l'empresa acompanyat d'un incentiu econòmic.
Aquestes bones pràctiques ja formen part del catàleg d'Umivale Activa, un inventari viu i continu a l'abast de les empreses mutualistes.