• |
  • |

Aprèn a dir no i no et sentis malament

decir no

Prestar la nostra ajuda als altres és recomanable i ens proporciona molts beneficis, però també és important prioritzar-nos i mirar per nosaltres mateixos. Si et costa dir No pots acabar perdent-te en les necessitats d'uns altres i allunyar-te dels teus objectius.

Sandra Alonso, doctora en Psicologia i Ciències de la Salut de la mútua Umivale Activa, ens ensenya una tècnica que ens farà sentir bé dient No.

Una de les fases de la infància és l'etapa del No. Els nens entre els dos i els quatre anys passen per una etapa de constant negació que els ajuda a consolidar la seva personalitat. Senten que tenen el control i això afavoreix en la seva autoestima.

Quan creixem entren en joc condicionants que ens fan perdre aquesta capacitat de negació. L'entorn social, la necessitat d'agradar, l'excés d'empatia, por al rebuig…

Dir No és una necessitat. Una manera de reivindicar els nostres drets. Per això hem de fer balanç del cost que suposa aquesta negativa (no li agradarà al meu interlocutor, per molt assertiu, educat o empàtic que sigui) o del benefici que podríem aconseguir amb aquesta negació.

Per a ser capaços d'identificar aquest benefici hem d'identificar nostre SI quan diem que NO a algú. Saber a què no volem renunciar quan diem que NO, quin és el nostre propòsit.

Tècnica per a dir NO

Primer expressa el teu SI de manera coherent amb els teus valors i manera de ser. A què renunciaria si dic que sí, si accepto alguna cosa que realment no vull fer.

Tot seguit hem de dir NO de la manera més assertiva i empàtica que puguem.

I, finalment, per a recuperar el control de la situació i sempre que ens interessi, proposar un acord d'aproximació satisfactori.

 

Tips per a aprendre a dir No

  • Utilitza bé el llenguatge no verbal, és el 93% del missatge. Cal mirar als ulls, connectar amb l'altra persona perquè se senti escoltada, usar un to de veu adequat i un correcte llenguatge corporal perquè l'altra persona rebi millor la nostra negació.
  •  Parlar en primera persona i no tirar pilotes fora. Soc jo qui et diu que no, no és la meva organització, el meu equip, el meu familiar… perquè si no parlem en primera persona podem donar peu al fet que ens ofereixin altres alternatives.
  • Parlar en present. Evitar parlar en passat ni en futur. Jo aquí i ara t'estic dient que no.
  • Evitar usar el tinc / he de i utilitzar el vull, m'agradaria, prefereixo, trio… 
  • Dona raons basades en els teus sentiments o emocions.
  • Si formulem directament un No, utilitzar-ho a meitat o al final de la frase, mai al principi.
  • Evita paraules dicotòmiques: sempre / mai, tot / res,…per a evitar una reacció indesitjada de l'interlocutor.
  • Sigues breu i concís. És un dels passos més difícils però si allarguem l'explicació podem acabar donant el nostre braç a torçar.

Si malgrat això, ens insisteixen:

  • Escolta els seus arguments: guanya temps per a respirar, tranquil·litzar-te i no personalitzar la seva resposta o insistència. Mira als ulls i assenti amb el cap. D'aquesta manera estaràs empatitzant amb aquesta persona i se sentirà escoltada.
  • Repeteix el teu No amb empatia. Amb les mateixes paraules i de manera empàtica. “Entenc el que dius, no obstant això…”, “Em sap greu el que et passa però…”

Aquest article forma part del programa de Benestar Emocional de l'Escola de Salut d’Umivale Activa, on parlem de l'equilibri emocional des de l'enfocament fisiològic, cognitiu i conductual.

15/12/2023


También te puede interesar