• |
  • |

Reial decret llei 6/2024 de mesures urgents de resposta davant la DANA

imagen DANA Agencia EFE

Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents de resposta davant els danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) a diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre del 2024.

Publicat al BOE el 6 de novembre de 2024 i amb entrada en vigor el 7 de novembre de 2024.

Objectiu: S'aproven una sèrie de mesures extraordinàries per a pailar els efectes de la Depressió Aïllada en Nivells Alts (d'ara endavant, DANA) a les diferents localitats afectades amb l'objecte de contribuir al restabliment de la normalitat de les zones perjudicades.

 

Contingut a destacar

 

Capítol I. Disposicions generals:

 

1. Objecte i àmbit daplicació (art. 1)

Té per objecte l'adopció de mesures urgents de resposta davant els danys causats per la DANA als municipis inclosos a l'annex[1] de la norma entre el 28 doctubre i el 4 de novembre de 2024.

Les mesures adoptades s'apliquen a les persones i entitats que hagin patit danys en els seus béns o drets a causa de la DANA sempre que s'acreditin els requisits previstos a la norma.

Les localitats previstes a lannex de la norma es podran veure modificades en funció de levolució dels danys produïts.

 

Capítol II. Mesures de suport en matèria de danys personals, habitatge, establiments industrials, mercantils i de serveis, a corporacions locals, ia persones físiques o jurídiques.

 

2. Ajuts destinats a pal·liar danys personals, danys materials en habitatge i estris, i en establiments industrials, mercantils i de serveis, i per prestacions personals o de béns de persones físiques o jurídiques (art. 3)

En els supòsits de defunció i incapacitat es concediran ajudes segons el Reial decret 307/2005 , de 18 de març, pel qual es regulen les subvencions en atenció a determinades necessitats derivades de situacions d'emergència o de naturalesa catastròfica, i s'estableix el procediment per a la seva concessió amb les especialitats següents:

  • L'ajuda per mort és de 72.000 euros.
  • S'elimina el requisit de la dependència econòmica.
  • Els ajuts per danys en habitatge són:
    • Destrucció total: 60.480 euros.
    • Danys estructurals: 41.280 euros.
    • Danys no estructurals: 20.640 euros.
    • Danys en estris de primera necessitat: 10.320 euros.
    • Danys en elements comuns duna Comunitat de Propietaris: 36.896 euros.

Per acreditar la titularitat dels immobles s'acceptaran documents com rebuts de pagament de l'impost sobre béns immobles (IBI) o altres de naturalesa anàloga. Per valorar danys daquells immobles i estris de primera necessitat que no compten amb assegurança, sadmetrà un informe pericial validat per lAjuntament.

Quan la persona interessada hagués estat indemnitzada pel Consorci de Compensació d'Assegurances, es podrà concedir una subvenció de fins al 7% de la quantia dels danys indemnitzables produïts pel sinistre, fins a l' import màxim de 36.896 euros sense que, en cap cas, la suma daquesta subvenció i la indemnització que correspongui abonar en concepte dassegurança, o qualsevol altra subvenció o ajuda pública o privada, superi el valor del dany o perjudici produït. En aquests casos, la persona interessada haurà de presentar una certificació expedida per la seva entitat asseguradora acreditativa que aquesta no ha abonat en tot o en part limport corresponent.

Les sol·licituds es presentaran en un termini de dos mesos des de la publicació del decret.

 

3. Règim dajuts a corporacions locals (art. 4)

S'estableix un règim específic d' ajuts a corporacions locals per fer front a les despeses derivades de situacions d'emergència provocades per la DANA, que podran cobrir el 100% de les despeses d'emergència.

És important destacar que les ajudes no estan destinades a la reparació o reposició d'infraestructures que són competència del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica. Això no obstant, es preveu la subvenció d'actuacions que siguin inajornables i que tinguin com a objectiu garantir la vida i seguretat de les persones, així com el funcionament dels serveis públics essencials. Entre aquestes actuacions s'inclouen l' evacuació, l'allotjament i l' alimentació de les persones afectades, així com la retirada de llots i sorres, la neteja de vies i entorns públics, i l'eliminació d'estris inservibles que siguin necessaris per complir aquests fins.

S'exclouen del finançament els treballs​ realitzats amb mitjans propis de la corporació local, ja siguin materials, com ara maquinària o eines, o humans, referint-se a personal contractat abans dels esdeveniments que van causar l'emergència. A més, no se subvencionaran les despeses de personal relacionades amb serveis de bombers, policia local, protecció civil i altres serveis similars.

Les sol·licituds per accedir a aquests ajuts s'han de presentar en un termini de dos mesos a partir de la publicació del decret.

 

4. Règim d'ajuts a entitats locals per a les obres de reparació, restitució o reconstrucció d'infraestructures, equipaments o instal·lacions i serveis de titularitat municipal o provincial (art. 5)

El Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica podrà concedir subvencions a les entitats locals esmentades a l'annex de norma per a projectes relacionats amb sinistres, que incloguin obres de reparació, restitució o reconstrucció d'infraestructures i serveis municipals, provincials o insulars, incloent-hi la xarxa viària. Les subvencions s'atorgaran directament.

 

5. Excepcions a l'aplicació de la franquícia prevista a l'article 9 del Reglament de l'assegurança de riscos extraordinaris, aprovat pel Reial decret 300/2004, de 20 de febrer (art. 6)

Les indemnitzacions de lassegurança de riscos extraordinaris abonades pel Consorci de Compensació dAssegurances no tenen deducció per franquícia per a assegurats amb un import net de xifra anual de negocis inferior a 6.000.000 euros . Aquest import es basa en els comptes anuals aprovats o en els ingressos declarats a l' impost sobre la renda de les persones físiques de l'exercici anterior. Per a assegurats que superin aquesta xifra, s'aplicarà la franquícia de l' Ordre ECC/2845/2015 , sense perjudici de les ajudes previstes a l'article 3 d'aquest RDL.

 

6. Tramitació pel Consorci de Compensació d'Assegurances de les indemnitzacions per l'assegurança de riscos extraordinaris en cas de danys a les persones (art. 7)

El Consorci de Compensació d'Assegurances sol·licitarà directament certificats de defunció i del Registre de Contractes d'Assegurances per verificar l'existència d'assegurances de cobertura de mort contractades per les persones mortes a causa dels fets esmentats a l'article 1 de la norma, en el marc de la tramitació d'indemnitzacions per danys a les persones en lassegurança de riscos extraordinaris , conforme a la Llei 20/2005 , de 14 de novembre.

 

Capítol III: Mesures fiscals.

 

7. Suspensió dels terminis per als obligats tributaris i per al còmput de la durada màxima en els procediments tramitats per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i pels Tribunals economicoadministratius, i extensió dels terminis de presentació i ingrés de declaracions i autoliquidacions (art. 8)

L' Agència Estatal d'Administració Tributària estableix que els obligats tributaris amb un volum d'operacions el 2023 inferior a 6.010.121,04 euros i aquells sense activitats econòmiques a zones afectades per l'emergència, tindran els terminis de presentació i ingrés de declaracions tributàries, que vencen entre el 28 d' octubre i el 31 de desembre del 2024 , estesos fins al 30 de gener del 2025. També s'aplica per als grups d'entitats a l' impost sobre el valor afegit i l' impost sobre societats. A més, s'amplia el termini per a la remissió de registres de facturació del novembre fins al 16 de desembre del 2024.

Els obligats tributaris que compleixin els requisits podran sol·licitar ajornaments de fins a 24 mesos sense interessos durant els primers sis mesos per a deutes tributaris la presentació dels quals finalitzi entre el 28 d' octubre de 2024 i el 30 de gener de 2025.

Els terminis per a subhastes i requeriments també s'estendran fins al 30 de gener de 2025 . Les resolucions notificades entre el 28 d'octubre i el 30 de gener de 2025 es consideraran notificades, i els terminis per a recursos de reposició s'amplien fins al 30 de gener de 2025 , llevat que la norma general disposi un termini més gran.

S'estenen els terminis fins al 5 de febrer de 2025 per als ingressos i fraccionaments. Aquells que es beneficiïn daquesta ampliació es consideraran al corrent de les seves obligacions tributàries. No obstant això , si un obligat tributari atén requeriments, al·legacions o sol·licituds d'informació sense utilitzar l'ampliació de terminis, aquest tràmit es considera realitzat.

El període entre el 28 d'octubre i el 30 de gener del 2025 no computarà per als terminis de procediments tributaris, encara que l'Administració podrà fer tràmits necessaris. Les resolucions notificades entre aquestes dates es consideraran notificades, i el termini per recórrer no començarà fins que finalitzi aquest període. Els terminis per interposar recursos que no hagin conclòs el 28 d'octubre del 2024 s'estendran fins al 30 de gener del 2025.

 

8. Inembargabilitat de les ajudes (art. 9)

Es consideren inembargables tant les ajudes previstes com les devolucions tributàries derivades de les mesures fiscals previstes en el Reial decret llei.

 

9. Mesures en matèria cadastral a l'àmbit de competències de la Direcció General del Cadastre (art. 10

Els terminis de presentació de declaracions cadastrals que vencen entre el 28 d'octubre i el 31 de desembre s'estendran fins al 30 de gener del 2025

Els terminis per interposar recursos i reclamacions economicoadministratives contra actes de la Direcció General del Cadastre, així com per formular al·legacions i atendre requeriments cadastrals que no concloguin el 28 d'octubre del 2024, també se suspenen fins al 30 de gener del 2025.

Aquestes mesures apliquen a tots els obligats amb domicili fiscal als municipis de l'annex del present Reial decret llei i als titulars de béns immobles urbans, rústics i de característiques especials inclosos en aquest.

 

10. Línia d'ajuts directes a empreses i professionals especialment afectats per la DANA (art.11)

S'estableix un sistema d' ajudes directes per a l'exercici 2024 adreçat a obligats tributaris, empresaris o professionals que, el 28 d'octubre de 2024 , tinguin el domicili fiscal a la zona afectada greument per una emergència de protecció civil declarada. Els beneficiaris inclouen treballadors autònoms i entitats amb personalitat jurídica a Espanya , que han d' estar donats d' alta al cens corresponent a aquesta data i mantenir - se fins al 30 de juny de 2025.

L'import de les ajudes per a persones jurídiques es determina segons el volum d'operacions de l'exercici 2023, amb quantitats d'ajudes que varien de 10.000 euros a 150.000 euros que varien depenent del volum de la xifra de negocis (de menys d'1 milió d'euros a més de 10 milions d'euros). Els professionals persones físiques rebran un import únic de 5.000 euros.

Les sol·licituds es presentaran a la Seu electrònica de l' Agència Estatal d'Administració Tributària entre el 19 de novembre i el 31 de desembre de 2024, i hauran d'incloure un compte bancari per a l'abonament. L'ajut s'abona mitjançant transferència a partir de l' 1 de desembre, i es considera notificat l'acord de concessió per la recepció de la transferència.

Si no s'efectua el pagament en un termini de tres mesos després de la finalització del termini de presentació, la sol·licitud es considera desestimada i es pot interposar recurs. L'Agència Estatal d'Administració Tributària gestionarà les sol·licituds i la seva publicitat es realitzarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

 

11. Beneficis fiscals (art.12)

Es concedeix l' exempció de quotes de l'impost sobre béns immobles per al 2024 a béns danyats per la DANA als municipis de l'annex, quan s'acrediti que hi va haver reallotjament total o parcial en altres habitatges o locals, o pèrdues agrícoles no assegurades.

S'atorga una reducció a l' impost sobre activitats Econòmiques per al 2024 a indústries i comerços afectats per la DANA, proporcional al temps de cessament d'activitat fins al reinici en condicions de normalitat, sempre que haguessin hagut de ser objecte de reallotjament o s'hagin produït danys que obliguin al tancament temporal de l'activitat.

Les exempcions i reduccions de quotes en els tributs inclouen els recàrrecs autoritzats sobre aquests.

Els contribuents que van pagar els rebuts corresponents dels impostos esmentats anteriorment poden sol·licitar la devolució .

Exempció de taxes de la Prefectura Central de Trànsit per baixes de vehicles i duplicats de permisos a causa de la DANA, sempre que s'acrediti assegurança obligatòria. També, exempció de taxes del DNI per a residents als municipis de l'annex fins al 30 de gener de 2025.

Els ajuts per danys personals estaran exemptes de l'IRPF.

Exempció de la taxa d' acreditació cadastral per a certificacions dimmobles als municipis de lannex.

 

12. Reduccions fiscals especials per a les activitats agràries (art.13)

Per a les activitats agràries afectades per sinistres, el Ministeri d'Hisenda pot autoritzar la reducció dels índexs de rendiment net, d'acord amb l'article 37. 4.1r del Reglament de l'IRPF. Aquesta autorització es basa en els informes del Ministeri dAgricultura, Pesca i Alimentació.

 

13. Inversions realitzades per reparar els danys conseqüència de la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) a què fa referència l'Acord de Consell de Ministres de 5 de novembre de 2024 (art. 14)

Les inversions per reparar els danys de la DANA , segons l'Acord de Consell de Ministres del 5 de novembre de 2024 , realitzades per entitats locals que compleixin els requisits de la Llei Orgànica 2/2012 , es consideraran inversions financerament sostenibles. Aquestes inversions sexecutaran amb caràcter prioritari.

 

14. Finançament pel Fons de Finançament a Entitats Locals (art.15)

La Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics podrà aprovar la cobertura de necessitats financeres per al 2024 i el 2025 derivades de la catàstrofe per a les entitats locals. L'acord de la comissió establirà les condicions financeres i els procediments aplicables.

 

15. Període d'ingrés del segon termini d'impost sobre la renda de les persones físiques de l'exercici 2023 (art. 16)

Per als obligats tributaris que no hagin realitzat l'ingrés del segon termini del IRPF de 2023 en entrar en vigor aquest RDL s'estendrà el període voluntari de pagament fins al 5 de febrer de 2025. Es consideraran al corrent de les obligacions tributàries.

En cas de domiciliació , les entitats col · laboradores no carregaran el segon termini de l' impost per als obligats tributaris amb domicili fiscal a la província de València fins al 5 de febrer de 2025.

Per als obligats tributaris amb domicilis a municipis de l'annex, que tinguin domiciliat el pagament en una entitat financera i s'hagi realitzat el càrrec, es procedirà a la retrocessió del pagament esmentat en els tres dies hàbils següents a la comunicació de l' AEAT, i el càrrec es farà novament el 5 de febrer de 2025.

 

16. Excepcions a l'extensió de terminis per presentar i ingressar certes declaracions tributàries (art. 17)

L'extensió del termini de presentació i ingrés de declaracions i autoliquidacions per als obligats tributaris de l'article 8 no s'aplica a l'autoliquidació de règims especials per a subjectes passius que presten serveis a no subjectes passius, vendes a distància de béns, la declaració recapitulativa d'operacions intracomunitàries, ni a les declaracions d'intercanvi de béns a la UE, regulades per l'Ordre HFP/1480/2021, de 28 de desembre.

 

Capítol IV: Mesures en matèria de Seguretat Social

 

17. Exempcions en la cotització a la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta (art.18)

Es detallen les exempcions en la cotització a la Seguretat Social per a empreses que operen a les localitats de l'annex i que n'han vist limitades les activitats.

Aquestes empreses podran beneficiar-se d'una exempció del 100% de l'aportació empresarial a la Seguretat Social (per CC, CP i conceptes de recaptació conjunta) respecte a les quotes meritades entre el novembre del 2024 i el febrer del 2025 . El procediment per accedir a aquestes exempcions es regeix pel que estableix la disposició addicional quaranta-quatrena de la Llei general de la Seguretat Social.

 

18. Ajornament i moratòria en el pagament de la cotització a la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta (art. 19)

S'estableix la possibilitat dajornament i moratòria en el pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social.

Les empreses i treballadors autònoms que estiguin al corrent en les seves obligacions a la Seguretat Social i no tinguin altres ajornaments en vigor, podran sol·licitar a través del Sistema RED, ajornament per a les quotes la meritació de les quals es produeixi entre octubre de 2024 a gener de 2025 en el cas d' empreses, i entre els mesos de novembre del 2024 a febrer del 2025 en el cas de treballadors autònoms.

Aquest ajornament es regirà per condicions específiques. Serà d'aplicació un interès reduït del 0,5% . La concessió es realitzarà mitjançant una única resolució, independentment dels mesos que abasti, i s'amortitzarà a través de pagaments mensuals amb un termini d'amortització de quatre mesos per cada mensualitat sol·licitada, sense que el total excedeixi les 16 mensualitats . El primer pagament es durà a terme a partir del mes següent de la resolució.

Alternativament, es contempla la possibilitat de sol·licitar una moratòria de fins a un any sense interessos per al pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social i conceptes de recaptació conjunta. Aquesta moratòria és vàlida per a les cotitzacions la meritació de les quals tingui lloc entre els mesos de novembre de 2024 a febrer de 2025 i per als treballadors autònoms entre desembre de 2024 a març de 2025.

Cal destacar que l' ajornament i la moratòria són incompatibles; si se sol·licita un, no se'n podrà sol·licitar l'altre, i les sol·licituds d'ajornament seran considerades no presentades si ja s'ha concedit la moratòria.

Així mateix, la moratòria serà incompatible amb les exempcions a la cotització esmentades a l'article 18 i amb el que disposa l'article 20, que tracta sobre l'ampliació del termini reglamentari d'ingrés de les quotes. Les sol·licituds de moratòria implicaran la inaplicació de l’article 20 en relació amb lingrés de les quotes de Seguretat Social.

Tant les sol·licituds d'ajornament com les de moratòria s'han de presentar abans del transcurs dels deu primers dies naturals de cadascun dels terminis reglamentaris d'ingrés corresponents a les quotes esmentades.

 

19. Ampliació del termini reglamentari d'ingrés de les quotes de Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta (art. 20)

S'amplia el termini reglamentari d'ingrés de les quotes de Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta en un mes per a les empreses i treballadors autònoms (RETA) que tinguin el domicili de residència o activitat a les localitats especificades a l'annex del Reial decret llei, aplicable a les meritacions que es produeixin entre els mesos d' octubre del 2024 a gener del 2025 per a empreses i novembre del 2024 al febrer del 2025 per a autònoms.

S'estableix també una ampliació d'un mes per a Règim Especial de la Seguretat Social per als Treballadors del Mar, treballadors per compte propi o autònoms, aplicable a les meritacions que tinguin lloc entre octubre de 2024 i gener de 2025, permetent així un alleugeriment temporal a els treballadors en aquestes àrees.

 

20. Suspensió dels procediments de recaptació de les quotes de Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta (art. 21)

Se suspèn l'inici i la prossecució dels procediments de recaptació de les quotes de Seguretat Social i altres conceptes de recaptació conjunta, per a les empreses amb domicili d'activitat a les localitats de l'annex del Reial decret llei, així com dels treballadors autònoms ( de qualsevol règim) i amb domicili de residència o activitat a les indicades localitats.

Aquesta suspensió s'estendrà des del 7 de novembre del 2024 fins al 28 de febrer del 2025.

 

21. Ampliació del termini d'ingrés de quotes meritades amb anterioritat a la catàstrofe natural (art. 22)

Les liquidacions de quotes de Seguretat Social i recaptació conjunta de setembre de 2024 es podran presentar i ingressar al novembre de 2024 sense recàrrec per a empreses amb domicili d'activitat a les localitats de l'annex d'aquest Reial decret llei, i s'aplicarà el mateix a liquidacions complementàries d' octubre de 2024 , si no s'han ingressat abans de l'entrada en vigor del Reial decret llei.

Els ingressos de quotes d' octubre de 2024 meritades per autònoms, amb domicili de residència o activitat, a les mateixes localitats de l'annex, si no s'han ingressat abans de l'entrada en vigor d'aquest decret, es poden fer el novembre de 2024 sense recàrrec amb la mateixa ampliació de termini per a liquidacions complementàries d'octubre del 2024.

 

22. Ampliació del termini per sol·licitar baixes i variacions de dades de treballadors a la Seguretat Social (art. 23)

Les sol·licituds de baixa de treballadors per compte d'altri en codis de compte de cotització d' empreses amb domicili d'activitat a les localitats de l'annex, que tinguin lloc com a conseqüència del cessament d'activitat per la DANA, amb efectes entre el 28 d'octubre del 2024 al 28 de febrer de 2025 , es podran presentar dins dels trenta dies naturals següents al cessament. Les variacions de dades per suspensions o reduccions de jornada es poden sol·licitar fins a l'última sol·licitud de càlcul de liquidació de quotes (expedient de regulació d'ocupació de l'article 18 del Reial decret llei).

També s'acceptaran sol·licituds de baixa de treballadors per compte propi en zones afectades, dins del mateix termini de trenta dies naturals .

 

23. Mesures per als treballadors per compte propi (art. 24)

Els treballadors autònoms en el Règim Especial de la Seguretat Social dels treballadors per Compte Propi o Autònoms, en el Règim Especial de la Seguretat Social dels treballadors del Mar i en el Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi Agraris, que cessin totalment, de forma definitiva o temporal, en la seva activitat a causa dels sinistres descrits a l'article 1 d'aquest Reial decret llei, poden sol·licitar la prestació de cessament d'activitat sense necessitat d'aportar documents que acreditin força major .

Aquesta prestació serà reconeguda provisionalment amb efectes el 28 d'octubre del 2024 per les mútues col·laboradores o l'Institut Social de la Marina. No s'exigirà l'acreditació de la impossibilitat per desenvolupar l'activitat, sens perjudici que l'òrgan gestor requereixi posteriorment el beneficiari per a aquesta aportació.

El temps de percepció d'aquestes prestacions no es computa per als períodes màxims establerts a l'article 338 de la LGSS.

Es considerarà complert el requisit de període mínim de cotització de dotze mesos per als afectats pels sinistres (s'elimina mancança).

Els treballadors que gaudeixin de bonificacions o reducció en les quotes de la Seguretat Social no hi perdran el dret mentre sol·licitin l'alta després de finalitzar la prestació.

 

24. Consideració excepcional com a situació assimilada accident de treball dels processos d'incapacitat temporal, i pensions d'incapacitat permanent, mort i supervivència (art. 25)

A les localitats de l'annex d'aquest Reial decret llei i pels fets derivats de la DANA, des del 28 d'octubre fins al 30 de novembre, és aplicable el següent:

  • Els processos d' incapacitat temporal derivats de contingència comuna , es consideraran excepcionalment com a assimilats a accident de treball, exclusivament a efectes de la prestació econòmica del sistema de Seguretat Social. Són certificats i codificats pel metge del Servei Públic de Salut segons el que determina el Ministeri de Sanitat i l' Institut Nacional de la Seguretat Social.
  • Les pensions d' incapacitat permanent , mort i supervivència , així com la prestació per incapacitat permanent parcial , derivades dels sinistres esmentats, també tindran aquesta consideració excepcional assimilada a accident de treball, als efectes del càlcul de la quantia econòmica.
  • Respecte dels processos derivats d'accident de treball , tant la incapacitat temporal com les prestacions econòmiques d'incapacitat permanent, mort i supervivència , se'ls reconeixerà aquesta condició sense que sigui aplicable el que preveu l'article 156.4 a) del text refós de la Llei General de la Seguretat Social (que desqualifica com a accident de treball l'ocasionat per força major).
  • Ambdues mesures s'apliquen a treballadors per compte propi o aliè que estiguin en alta en qualsevol dels règims de Seguretat Social a la data del fet causant.

 

25. Mesures per a la tramitació de determinats procediments de les entitats gestores de la Seguretat Social (art. 26)En els casos en què una persona interessada no pugui presentar un document per al reconeixement o la revisió del dret a prestacions de la seguretat social, s'admetrà una declaració responsable conforme a l'article 69 de la Llei 39/2015 .

Si no teniu document d'identitat i no teniu certificat electrònic, s'acceptarà la identitat declarada, subjecte a verificacions per part de l'entitat gestora a través del Sistema SVDIR i altres mecanismes establerts als Reials Decrets 522/2006 i 523/2006 , així com la Consulta de Dades Padronals (SECOPA) .

 

26. Increment extraordinari en la prestació de l'ingrés mínim vital (art. 27)

A cada beneficiari de l'ingrés mínim vital a les localitats de l'annex d'aquest Reial decret llei, se'ls reconeixerà un increment extraordinari del 15% en la prestació vigent des del novembre del 2024 fins al gener del 2025 . Aquest increment aplicarà també a sol·licituds presentades abans del 31 de desembre del 2024 que no hagin estat resoltes. L'actualització de la quantia de la prestació no afecta aquest increment, sempre que es mantingui el dret a la percepció. Per a l'any 2024 , es considerarà l'import anual de les pensions no contributives segons l'article 78.5 del Reial decret llei 8/2023 , i per al 2025 , es prendrà l'import sense incloure l'increment extraordinari.

 

27. Increment extraordinari a les pensions no contributives de la Seguretat Social (art. 28)

Les pensions no contributives per jubilació i invalidesa de beneficiaris amb domicili a les localitats de l'annex d'aquest Reial decret llei s'incrementaran un 15 per cent de forma extraordinària, a les mensualitats de novembre de 2024 a gener de 2025 , ambdues incloses.

 

Capítol V.- Mesures destinades a les llars, empreses i autònoms.

 

Secció 1a Línies d'avals

 

28. Aprovació d'una línia d'avals per a la cobertura per compte de l'Estat del finançament atorgat per entitats financeres a llars, empreses i autònoms (art. 29)

El Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa ha d'atorgar avals per finançar danys des del 29 d'octubre del 2024 . Es podran destinar fins a 5.000 milions d'euros en avals fins al 31 de desembre del 2025 , amb possibilitat d'extensió.

Les condicions i els requisits s'establiran per Acord de Consell de Ministres, complint amb la normativa de la Unió Europea en matèria d'Ajuts d'Estat.

 

29. Règim de cobrança i garanties (art. 30)

Els avals atorgats es regiran pel règim de recuperació i cobrança de la Llei 16/2022, de 5 de setembre, que reforma la Llei concursal. Es considerarà garantia financera la pignoració o la cessió de drets de crèdit derivats d'indemnitzacions del Consorci de Compensació d'Assegurances o ajudes administratives per DANA, aplicable a consumidors, petites i microempreses.

 

Secció 2a Mesures de suspensió d'obligacions de pagament d'interessos i principal per a préstecs i crèdits amb garantia hipotecària i sense.

 

30. Objecte (art. 31)

S'estableix la suspensió de les obligacions de pagament d'interessos i principal per a préstecs i crèdits , tant al corrent com no, amb garantia hipotecària i sense, per a afectats pel DANA a les localitats de l'annex.

 

31. Àmbit d'aplicació (art. 32)

Beneficiaris de la suspensió d'obligacions de pagament d'interessos i principal de préstecs i crèdits anteriors a la publicació del Reial decret llei:

  1. Persones físiques i jurídiques amb facturació inferior a 6 milions d'euros a l'últim exercici, amb garantia hipotecària sobre immobles en localitats de l'annex.
  2. Persones físiques residents a la zona esmentada i treballadors autònoms o persones jurídiques amb facturació inferior a 6 milions, lactivitat principal de les quals estigui en aquesta zona, incloent sectors agraris, pesquers, marins, forestals, i comercials.

Els contractes d' arrendament financer i finançament de circulant estan inclosos a la suspensió, sense pèrdua de beneficis fiscals.

 

32. Fiadors, avalistes i hipotecants no deutors (art. 33)

Els fiadors , avalistes i hipotecants no deutors poden exigir que el creditor esgoti el patrimoni del deutor principal abans de reclamar-los el deute garantit, durant la vigència de la suspensió d'obligacions derivades de contractes de crèdit, segons l'article 32, malgrat haver renunciat al benefici d'excussió .

 

33. Acreditació de les condicions de pertinença a l'àmbit d'aplicació (art. 34)

La condició de beneficiari segons l'article 32 s'ha d'acreditar de la manera següent:

  • Operacions amb garantia hipotecària: només cal una sol·licitud.
  • Operacions sense garantia hipotecària de persones físiques: cal un certificat d'empadronament o document que acrediti la residència a les localitats de l'annex del Reial decret llei.
  • Operacions sense garantia hipotecària de treballadors per compte propi i persones jurídiques: cal presentar un document que acrediti un volum de facturació inferior a 6 milions d'euros a l'últim exercici tancat, o una declaració responsable.
  • Operacions amb diversos deutors principals: n'hi ha prou amb la sol·licitud d'un, sempre que no hi hagi oposició expressa i per escrit dels altres deutors abans de la concessió.

 

34. Sol·licitud de les moratòries (art. 35)

Els deutors que s'acullin a la suspensió d'obligacions de contractes de préstec o crèdit, segons l'article 32, poden sol·licitar una moratòria al creditor dins dels tres mesos des de l'entrada en vigor del Reial decret llei. Juntament amb la sol·licitud, cal presentar la documentació de l'article 34 i especificar si són assalariats o autònoms, així com la seva activitat econòmica.

 

35. Concessió de les moratòries (art. 36)

El creditor haurà de suspendre les obligacions del contracte de préstec o crèdit en un termini de quinze dies des de la sol·licitud, amb efectes retroactius. L'entitat comunicarà la suspensió al Banc d'Espanya i els imports no es consideraran vençuts. No es requereix acord entre les parts per a la suspensió, que s'ha de formalitzar en escriptura pública si hi ha garantia hipotecària, inscrivint-se al Registre de la Propietat . Les garanties es mantenen sense necessitat de consentiment. Si s'acorda una novació, s'inclourà la suspensió al nou contracte. Els drets aranzelaris notarials i registrals derivats de la suspensió seran pagats pel creditor, amb bonificacions del 75% i 50% en certs casos, i tarifes mínimes de 10 euros i màximes de 30 euros o 20 euros, segons correspongui.

 

36. Efectes de la moratòria (art. 37)

La moratòria suspendrà el deute de préstecs i crèdits per tres mesos , incloent el deute impagat. Després, s'estendrà la moratòria per nou mesos per al pagament de capital i es mantindrà el cobrament d'interessos. Durant els primers tres mesos, el creditor no podrà exigir el pagament de quotes ni meritaran interessos. La clàusula de venciment anticipat s'inaplicarà. Per a préstecs sense garantia hipotecària, el venciment s'ampliarà pel temps de la suspensió. En préstecs amb avals de l' ICO , si cal estendre el termini d'amortització, caldrà ajustar-se a les normatives corresponents. La suspensió d'interessos no s'aplica a deutors o contractes diferents dels que regula aquest Reial decret llei.

 

37. Conseqüències de l'aplicació indeguda pel deutor de les mesures per a la reestructuració del deute amb garantia hipotecària o sense (art. 38)

El deutor d'un crèdit que hagi utilitzat les mesures de moratòria sense complir els requisits de l'article 32 serà responsable dels danys i perjudicis, així com de les despeses generades per aquestes mesures. Les quotes suspeses es consideren vençudes des de la data d'exigibilitat. L'import dels danys i les despeses no pot ser inferior al benefici obtingut indegudament pel deutor.

 

38. Règim de supervisió i sanció (art. 39)

Les entitats prestadores supervisades pel Banc d'Espanya han de complir normes d'ordenació i disciplina. L'incompliment serà sancionat segons la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris. Mensualment, haurien d'informar sobre sol·licituds i suspensions de pagaments, així com dades sobre deutors i la seva activitat econòmica.

 

39. Atorgament unilateral pel creditor dels instruments notarials en què es formalitza l'ampliació de termini derivada de la moratòria legal dels préstecs o crèdits garantits amb hipoteca o mitjançant un altre dret inscriptible diferent (art. 40)

La suspensió del deute hipotecari segons aquest Reial decret llei no es regirà per la Llei 5/2019, del 15 de març, de crèdit immobiliari.

L'entitat creditora pot elevar a escriptura pública la suspensió per inscriure l'ampliació del termini al Registre de la Propietat. També s'aplica a sol·licitud de moratòria.

 

Capítol VI.- Mesures de caràcter complementari

 

40. Agilització judicial (art. 41)

Després de la DANA als territoris afectats, el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts avaluarà les circumstàncies i podrà acordar un pla d'actuació amb la Conselleria de Justícia de la Comunitat Valenciana i el Consell General del Poder Judicial per restablir-ne el funcionament dels òrgans judicials.

 

41. Prestació de serveis a distància als òrgans judicials (art. 42)

Mentre hi hagi circumstàncies excepcionals que dificultin els desplaçaments del personal dels òrgans judicials, les administracions competents poden autoritzar serveis a distància . Si no es poden fer tots els tràmits de forma telemàtica, es garantirà l'assistència a la seu del personal que es pugui desplaçar sense risc.

 

42. Mesures a l'àmbit notarial (art. 43)

Els notaris portaran a terme mesures de suport als afectats per la DANA , incloent-hi assessorament notarial i recuperació de documentació. S'habilitaran notaris per prestar servei a la Comunitat Valenciana , autoritzant instruments per pal·liar els danys sense meritar drets aranzelaris en actes telemàtiques. El Consell General del Notariat col·laborarà amb el Col·legi Notarial de València i podrà facilitar recursos tecnològics i econòmics.

 

43. Mesures a l'àmbit registral (art. 44)

El Col·legi de Registradors de la Propietat, Mercantils i de Béns Mobles d'Espanya oferirà notes de localització de patrimoni immobiliari de manera gratuïta a titulars que hagin perdut la documentació. Es publicarà al Geoportal Registradors informació gràfica sobre: l'àmbit territorial afectat per la DANA , identificació de finques a l'àrea afectada i la seva geolocalització. S'ampliaran terminis de qualificació i despatx de documents a registres de zones sinistrades.

 

44. Mesures a l'àmbit del Registre Civil (art. 45)

Entre altres mesures, les Oficines dels Registres Civils utilitzaran mitjans telemàtics per a la tramitació i comunicació amb els ciutadans durant els efectes de la DANA.

 

Secció 2a. Mesures de protecció de persones consumidores

 

45. Exercici del dret de desistiment o altres drets establerts contractualment (art. 46)

Des del 28 d'octubre del 2024 fins al 31 de gener del 2025 , se suspenen els terminis per a l'exercici del dret de desistiment per part de les persones consumidores o usuàries residents a les zones afectades, segons l'annex. Això inclou l'exempció de la presentació de documents que no puguin ser mantinguts o obtinguts a causa de la DANA, d'acord amb la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris.

 

46. Obligacions derivades de contractes afectats per la DANA (art. 47)

Els contractes signats abans del 28 d'octubre del 2024 per consumidors en zones afectades, ja siguin de compravenda de béns o de prestació de serveis o de provisió de subministraments, seran exonerats de compliment si resulten impossibles de complir. Les quantitats abonades han de ser restituïdes en un termini màxim de 30 dies, sense dret a compensació addicional. En contractes de serveis de tracte successiu, el consumidor podrà optar per resoldre el contracte sense penalització o ajornar-ne l'execució.

Si el consumidor no pot rebre el bé o servei, podrà triar entre resoldre el contracte sense penalització o ajornar-ne l'execució, sense costos addicionals per represa de subministraments. En cas de resolució, l'empresari haurà de restituir les quantitats abonades en un termini màxim de 30 dies sense dret a compensació.

Per a contractes de transport signats abans del 29 doctubre de 2024 que afectin zones de la DANA, el consumidor podrà resoldre el contracte sense penalització abans de linici, amb dret al reemborsament complet, però sense compensació addicional.

Aquest article no s'aplica a contractes de préstecs i crèdits vigents subscrits abans del 28 d'octubre de 2024, que es regeixen pel que disposa la secció 2a del capítol V.

 

47. Forma i terminis per a l'exercici de drets (art. 48)

Les persones consumidores i usuàries afectades poden exercir els drets mitjançant una sol·licitud a l'empresari que indiqui les causes. L'empresari ha de verificar l'adequació de la sol·licitud segons l' annex del Reial decret llei i el grau d'afectació. L'acció per exercir aquests drets prescriu als sis mesos des del naixement del dret o des de l'entrada en vigor del decret llei si va néixer abans.

 

Disposicions Addicionals:

 

1. Presentació de sol·licituds (DA3a).

Les sol·licituds dajuts presentats abans de l' entrada en vigor d'aquest Reial decret llei es podran tornar a presentar en el termini de dos mesos comptats a partir de la publicació al BOE, sempre que s'hagin modificat alguna de les condicions o requisits per a la seva concessió.

 

2. Mesures de gestió de residus (DA6a).

Se suspenen diferents preceptes sobre residus a zones afectades per la DANA. La recollida i gestió de residus es declara servei essencial , i ladministració autonòmica podrà modificar autoritzacions necessàries per a la seva gestió. La finalització daquestes mesures es determinarà per Acord del Consell de Ministres, quan se superin les circumstàncies de necessitat extraordinària.

 

3. Mesures aplicables a les autoritzacions d'abocaments al domini públic hidràulic (DA7a).

En cas que no es puguin complir les condicions de les autoritzacions d'abocaments al domini públic hidràulic degut a la DANA, se suspenen les exigències de la legislació d'aigües. El titular de lautorització haurà de presentar una declaració responsable davant ladministració hidràulica especificant les condicions impossibles de complir. La inexactitud o falsedat en aquesta declaració resultarà en la impossibilitat de continuar amb l'abocament i podria comportar responsabilitats penals, civils o administratives. La suspensió s'aixecarà mitjançant un Acord de Consell de Ministres , encara que l'administració hidràulica podrà exigir el compliment de les condicions originals en qualsevol moment si les circumstàncies ho justifiquen.

 

4. Creació del Mecanisme Nacional de Resposta i Reconstrucció davant de la DANA a València (DA8ª).

Es crea el Mecanisme Nacional de Resposta i Reconstrucció davant la DANA a València , adscrit al GRUP TRAGSA , la presidència del qual en tindrà la responsabilitat superior. Aquest Mecanisme gestionarà i coordinarà les mesures requerides per les autoritats afectades per la DANA, declarada el 5 de novembre de 2024 com a «Zona afectada greument per una emergència de protecció civil», després dels danys ocorreguts entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre del 2024 .

Es desenvoluparà una estructura específica al GRUP TRAGSA per complir aquestes funcions, mantenint la seva vigència fins que es completi la resposta i reconstrucció necessàries. L'empresa pública TRAGSA ampliarà el seu objecte social per incloure la recuperació i la restauració dels danys causats per aquesta catàstrofe.

 

5. Excepció de l'obligació de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant de la Seguretat Social (DA9ª)

Per tal de facilitar la gestió dajuts, les persones sol·licitants estaran exemptes del requisit destar al corrent en obligacions tributàries o amb la Seguretat Social.

 

6. Suspensió de terminis processals (DA10a)

Se suspenen termes i terminis processals per a tots els ordres jurisdiccionals als òrgans judicials de la província de València del 30 d'octubre al 10 de novembre de 2024 , amb possibilitat de pròrroga pel Consell de Ministres. Aquesta suspensió no s'aplica a procediments d' habeas corpus , actuacions urgents en matèria de violència sobre la dona o menors, i altres accions judicials necessàries per evitar perjudicis irreparables.

A l'ordre jurisdiccional penal, el jutge podrà acordar actuacions urgents. A més, la interrupció no afectarà la protecció de drets fonamentals, procediments de conflicte col·lectiu, internaments no voluntaris per trastorns psíquics, ni mesures de protecció del menor.

 

7. Termini del deure sol·licitud de concurs (DA11ª)

Fins a l'aixecament de la suspensió dels terminis processals, el deutor en estat d' insolvència actual i amb domicili als municipis de l'annex del Reial decret llei no ha de sol·licitar la declaració de concurs . Durant els dos mesos següents a l'aixecament, els jutges no admetran sol·licituds de concurs necessaris presentades en aquest estat.

Les sol·licituds de concurs voluntari s'admetran amb preferència, encara que siguin posteriors. A més, el deutor que hagi comunicat l'obertura de negociacions amb creditors per a un pla de reestructuració no tindrà el deure de sol·licitar la declaració de concurs durant la suspensió, fins i tot si ha vençut el termini establert a l'article 611 de la Llei concursal.

 

Disposició transitòria única.

 

1. Aplicació de determinades mesures del Reial decret llei (DT1a)

El previst per a la suspensió dels terminis per als obligats tributaris i procediments davant l'AEAT s'aplicaran aquells procediments iniciats abans del 28 d'octubre de 2024 que no hagin finalitzat, així com als procediments iniciats entre aquesta data i el 30 de gener del 2025 .

 

Disposicions Finals:

 

1. Modificació de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. (DF1ª).

S'afegeix una disposició addicional novena a la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú , que permet la suspensió de terminis administratius en zones declarades greument afectades per emergències de protecció civil.

El Consell de Ministres podrà declarar aquestes zones i establir la suspensió de terminis per a tràmits administratius per als interessats als municipis afectats, així com per a aquells que demostrin la impossibilitat o dificultat de compliment a causa de l'emergència. La suspensió es mantindrà fins que es dicti un nou acord que finalitzi aquesta mesura.

 

2. Modificació del text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre. (DF2ª).

El text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats , aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1993 , de 24 de setembre , es modifica afegint un nou número 36 a l'article 45.IB) : «36. Les escriptures de formalització de moratòries de préstecs i crèdits hipotecaris o sense garantia hipotecària, en aplicació de la suspensió d'obligacions de pagament d'interessos i principal segons els articles 31 a 40 del Reial decret llei 6/2024 , de 5 de novembre, per mesures davant els danys de la DANA entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre del 2024.

 

 

[1] https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2024-22928&p=20241106&tn=1#an

Descarregar l'informe aquí

Aquesta publicació conté informació de caràcter general, sense que constitueixi opinió professional ni assessorament jurídic. Tots els drets reservats. Es prohibeix l'explotació, la reproducció, la distribució, la comunicació pública i la transformació, total i parcial, sense autorització escrita d' umivale Activa

 

 

 

 

06/11/2024


También te puede interesar