• |
  • |

Mesures urgents per a la simplificació i millora del nivell assistencial de la protecció per desocupació

trabajador web

Reial decret llei 2/2024, de 21 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents per a la simplificació i millora del nivell assistencial de la protecció per desocupació, i per completar la transposició de la Directiva (UE) 2019/1158 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la conciliació de la vida familiar i de la vida professional dels progenitors i els cuidadors, pel qual es deroga la Directiva 2010/18/UE ( BOE )

 

Publicació BOE 22 maig'24.

Entrada en vigor: 23 de maig de 2024. Excepte els preceptes següents que entressin en vigor en les dates que s'indiquen a continuació:

 

1 de novembre del 2024:

 

      • els apartats divuit a vint-i-tres de l'article segon (relatiu a la garantia de serveis a persones beneficiàries del nivell assistencial, avaluació financera i de millora de l'ocupabilitat, accés extraordinari a la prestació contributiva per desocupació de les persones treballadores transfrontereres a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, accés al subsidi per desocupació d'emigrants retornats, accés al subsidi per desocupació per les persones víctimes de violència de gènere o sexual, i al règim de compatibilitat aplicable a les prestacions per desocupació).
      • l' apartat vint-i-quatre de l'article segon (relatiu al règim transitori de compatibilitat de les prestacions per desocupació).
      • els apartats dos i quatre de la disposició derogatòria única (relatiu a la derogació de la disposició addicional vint-i-setena del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, i la derogació del Reial Decret 1369/2006, de 24 de novembre pel qual es regula el programa de renda activa dinserció per a desocupats amb especials necessitats econòmiques i dificultat per trobar feina).
      • la disposició final segona, llevat del seu apartat quatre, que entrarà en vigor el 23 de maig de 2024 (relatiu a la modificació del text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions a l'Ordre Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2000, de 4 dagost).
      • La disposició final tercera (relatiu a la modificació de la Llei 27/2011, de 1 d’agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social).
      • L' apartat u de la disposició final sisena (relatiu a la modificació del Reial decret llei 1/2023, del 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes).

 

1 de juny del 2024:

 

      • La disposició final quarta, excepte els apartats cinc i vuit, que entraran en vigor als sis mesos de la publicació esmentada (relativa a la modificació de la Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'ingrés mínim vital

 

Objectiu: L'objectiu del legislador és modificar el permís de lactància i dotar d'una simplificació i millora més gran del nivell assistencial de la protecció per desocupació en compliment del compromís Component 23 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Amb això es permetrà a les persones treballadores acollir-se a un nou model de nivell assistencial de la desocupació, pel qual gaudiran de millor protecció i podran compatibilitzar els subsidis i les prestacions per desocupació amb l'activitat laboral.

 

Contingut a destacar

 

Es modifiquen diferents preceptes del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i del text refós de la Llei General de la Seguretat Social relatius a la modificació del permís de lactància i protecció per desocupació, així com el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

 

  1. Article primer: Modificació del text refós de la Llei de lEstatut dels Treballadors.

 

    1. Permís de lactància (art. 37.4 ET): Preveu la possibilitat d'acumular les hores retribuïdes d'absència per lactància com un dret de totes les persones treballadores i sense necessitat, per tant, que està recollit al conveni col·lectiu o en un acord amb l'empresa.
    2. Concurrència respecte dels convenis col·lectius autonòmics (art. 84.3 ET): Si concorre conveni col·lectiu estatal i autonòmic té preferència l'autonòmic si la regulació és més favorable, sempre que hi hagi el suport de la majoria exigida a la comissió negociadora.
    3. Concurrència respecte dels convenis col·lectius provincials (art. 84.4 ET): Podran tenir la mateixa prioritat aplicativa els convenis col·lectius provincials quan es prevegi així en acord interprofessionals d'àmbit autonòmic d'acord amb l'art. 84.2 ET, i sempre que la seva regulació resulti més favorable per a les persones treballadores que la fixada als convenis o acords estatals.

 

  1. Article segon: Modificació del text refós de la Llei General de la Seguretat Social (protecció per desocupació).

 

    1. Es modifiquen els articles 269, 271 i 272 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social que actualitzen la regulació de la protecció per desocupació en general, tant en el nivell contributiu com en l'assistencial, on s'aborden qüestions com la ampliació del termini de sortida ocasional a l'estranger, passant de ser de trenta dies en lloc dels quinze dies establerts actualment i l' extinció dels drets que estigueren suspesos durant sis anys.
    1. Beneficiaris del subsidi per desocupació (art. 274 TRLGSS): Amb caràcter general, el col·lectiu destinatari del nou règim serà el de les persones aturades la situació de les quals guarda relació directa amb la pèrdua immediatament anterior d'una ocupació, o l'esgotament de la prestació contributiva.
    1. Manca de rendes i responsabilitats familiars (art. 275 TRLGSS): Es modifica el còmput de renda de manera que no s'exclourà el sol·licitant que superi el 75 per cent del Salari Mínim Interprofessional (SMI) sinó que es tindrà la consideració de responsabilitats familiars quan el total de rendes de la unitat familiar entre el nombre de persones que la formen (inclòs el sol·licitant) no superi el 75 per cent de l'SMI.
    1. Sol·licituds, naixement i pròrroga del dret al subsidi (art. 276 TRLGSS): El dret al subsidi per desocupació neix a partir de l'endemà del fet causant sempre que se sol·licite en els quinze dies hàbils següents a la data del mateix. Sol·licitat fora del termini esmentat, però dins dels sis mesos següents a la data del fet causant, naixerà el dia de presentació de la sol·licitud.
    2. Durada del subsidi (art. 277 TRLGSS): S'amplia la cobertura assistencial en alguns trams d'edat exclosos anteriorment, en permetre l'accés, d'una banda, als menors de 45 anys sense responsabilitats familiars sempre que hagin esgotat una prestació contributiva de 360 dies, i de l'altra, als qui acreditin períodes cotitzats inferiors a sis mesos , encara que no tinguin responsabilitats familiars.

 

Per això se simplifica la durada dels subsidis d'esgotament de la prestació contributiva igualant la durada, amb independència de l'edat, per al subsidi d'esgotament de la prestació contributiva amb responsabilitats familiars; es manté la durada del subsidi per cotitzacions insuficients, proporcional al nombre de mesos cotitzats.

    1. Quantia del subsidi (art. 278 TRLGSS): Els beneficiaris i beneficiàries del nivell assistencial de la desocupació podran percebre les quanties següents:
      • 6 primers mesos: 95% IPREM (570€ segons la referència actual)
      • 6 mesos següents: 90% IPREM (540€)
      • Resta del període: 80% IPREM (480€)
    2. Suspensió, represa i extinció del dret al subsidi (art. 279 TRLGSS): se suspendrà el dret d'acord amb el que estableix l'article 271TRLGSS i s'extingeix per les causes previstes a l'article 272 TRLGSS.
    3. Beneficiaris del subsidi per desocupació per a majors de cinquanta-dos anys (art. 280 TRLGSS): Es manté el subsidi de majors de cinquanta-dos anys la quantia fixa dels quals no es modifica, Això no obstant queda compensat per la major durada d'aquest subsidi i per les cotitzacions per la contingència de jubilació, de les quals manca el resta dels subsidis.
    4. Incompatibilitats (art. 282 TRLGSS): Es regula el denominat complement de suport a l'ocupació (CAE), que és l'instrument de compatibilitat tant del subsidi de desocupació com de la prestació ordinària amb la incorporació laboral. Amb això es canvia la fórmula de compatibilitat dels subsidis previstos al títol III del text refós de la Llei General de la Seguretat Social amb el treball per compte aliè, a temps complet oa temps parcial, establint la compatibilitat durant un màxim de 180 dies, en una o diverses relacions laborals, amb l'objectiu de no penalitzar la reincorporació a la feina.
    5. Treballadors fixos discontinus en període d'inactivitat (article 283 TRLGSS): Aplicació del que estableixen els apartats anteriors per als treballadors fixos discontinus durant els períodes d'inactivitat productiva.
    6. Prestació per desocupació i naixement i cura de menor (art. 284 TRLGSS): Actualització del lèxic respecte de les situacions protegides de naixement i cura de fills.
    7. Protecció per desocupació de les persones treballadores eventuals agràries (art. 286.1 i 287 TRLGSS): S'aborda la unificació de la protecció per desocupació de les persones treballadores eventuals agràries, reconeixent el seu dret al subsidi per desocupació i eliminant les restriccions anteriors sobre durada de la prestació contributiva i sobre còmput recíproc dels períodes docupació cotitzada com a eventual agrari per a laccés al subsidi per desocupació per cotitzacions insuficients.
    1. Reintegrament de pagaments indeguts (art. 295 TRLGSS): S'incorpora un tercer apartat, per tal de facilitar als ciutadans ia les empreses el compliment de les obligacions de reintegrament de les prestacions percebudes indegudament . S'estableix la competència de l'entitat gestora sobre els fraccionaments de les prestacions percebudes indegudament per part de les persones beneficiàries , així com la possibilitat d' accedir a la seva compensació parcial amb les noves prestacions que es puguin reconèixer a la persona deutora.
    2. Obligacions dels treballadors, sol·licitants i beneficiaris de prestacions per desocupació (art. 299 TRLGSS): S'estipulen les obligacions de treballadors i sol·licitants, així com els qui són considerats beneficiaris de prestacions per desocupació.
    1. Accés extraordinari a la prestació contributiva per desocupació de les persones treballadores transfrontereres a les ciutats de Ceuta i Melilla (Disp. addicional cinquantena TRLGSS): S'inicia l'execució de les mesures recollides als Plans Integrals de Desenvolupament Socioeconòmic de les ciutats de Ceuta i Melilla .
    2. Nou accés al subsidi per desocupació d'emigrants retornats (Disp. addicional cinquanta-setena TRLGSS): Es regula l'accés al subsidi dels emigrants espanyols que obtenen protecció immediata després del retorn a Espanya.
    3. Nou accés al subsidi per desocupació per les persones víctimes de violència de gènere o sexual (Disp. addicional cinquanta-vuitena TRLGSS): Es regula un nou accés al subsidi de les víctimes de violència de gènere o sexual.
    4. Règim de compatibilitat aplicable a les prestacions de desocupació (Disp. addicional cinquanta-novena). No obstant el previst en l’article 282 TRLGSS, les prestacions contributives nascudes a partir del 1 d’abril de 2025¸el seu període reconegut de dret fos superior a 12 mesos, una vegada meritats els primers nou mesos, seran compatibles amb el treball per compte d'altri a temps complet ia temps parcial de la mateixa manera, condicions i efectes per al subsidi per desocupació a l'apartat 3 de l'esmentat article amb les particularitats previstes a la Disp. Addicional cinquanta-novena.
    5. Règim transitori de compatibilitat de les prestacions per desocupació (Disp. transitòria quaranta-quatrena TRLGSS): El règim de compatibilitat com a complement de suport a l'ocupació dels subsidis per a emigrants retornats i per a víctimes per violència de gènere o sexual, regulats en les disposicions cinquanta-setena i cinquanta-vuitena, amb el treball per compte d'altri serà de aplicació a partir de l'1 de juny del 2025.

 

  1. Disposicions addicionals

 

    1. Estratègia global per a l'ocupació de les persones treballadores aturades de llarga durada o de més edat i garantia de serveis per a persones beneficiàries més grans de quaranta-cinc anys (Disposició addicional primera): Mesures actives per fomentar l'ocupació en persones més grans de cinquanta-dos anys .
    2. Avaluació de la reforma del sistema assistencial de desocupació (Disposició addicional segona): Dos anys després de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, el Govern crearà una comissió interministerial amb l'objectiu d'avaluar els efectes de la reforma del nivell assistencial de atur contemplat a la norma.
    3. Control de l'aplicació del nou règim de compatibilitat (Disposició addicional tercera): Es determinaran els supòsits de compatibilitat de prestacions per desocupació i treball per compte aliè que hagin de ser objecte de les actuacions inspectores per al control del frau en l'obtenció i el gaudi de prestacions per desocupació i contractació de les persones treballadores. Així mateix, en el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, s'implantarà el servei que permeti l'aplicació del límit del 375 per cent de l'IPREM.
    1. Reducció del nombre de jornades reals cotitzades per accedir al subsidi per desocupació oa la renda agrària a favor de treballadors eventuals agraris residents al territori de les Comunitats Autònomes d'Andalusia i Extremadura (Disposició addicional cinquena): Es redueix a 10 el nombre de jornades necessàries perquè els treballadors agraris per compte aliè de caràcter eventual inclosos al Sistema Especial per a Treballadors per Compte Aliè Agraris puguin beneficiar-se del subsidi per desocupació.

 

  1. Disposicions transitòries

 

    1. Aplicació gradual de determinats preceptes (Disposició transitòria primera): Fins al dia 31 d'octubre de 2024, continuarà sent aplicable el que preveuen els articles 269, 271, 272, 274 a 280, 282, 283, 284, 286, 98 i 287 del text Refós de la Llei General de la Seguretat Social.
    1. Règim transitori en matèria del nivell assistencial de protecció per desocupació (disposició transitòria tercera).
    2. Règim transitori de compatibilitat del subsidi per desocupació amb el treball per compte d'altri (Disposició transitòria quarta).

 

  1. Disposició derogatòria

 

    1. Derogació normativa (Disposició derogatòria única): La disposició derogatòria única inclou, a més de la clàusula genèrica de derogació normativa, la derogació expressa de la disposició addicional vint-i-setena del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, relativa al subsidi extraordinari per desocupació , i de la disposició transitòria cinquena de la Llei 45/2002, de 12 de desembre, així com del Reial decret 1369/2006, de 24 de novembre, pel qual es regula el programa de renda activa dinserció per a desocupats amb especials necessitats econòmiques i dificultat per trobar feina.

 

  1. Disposicions finals

 

    1. Modificació del text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions a l'Ordre Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2000 de 4 d'agost (Disposició final segona): Es modifica l'articulat relacionat amb la prestació per desocupació.
    2. Modificació de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social (Disposició final tercera): Modifica el procediment de comunicació previst a la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització , adequació i modernització del sistema de Seguretat Social, sobre les aportacions econòmiques a realitzar per les empreses amb beneficis que realitzin acomiadaments col·lectius que afectin treballadors de cinquanta o més anys, per establir la comunicació al Servei Públic d'Ocupació Estatal, de forma electrònica mitjançant Certific@, cosa que redundarà en una gestió automatitzada des del seu inici i per això, més eficaç. Paral·lelament, la disposició final primera modifica el text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions a l'Ordre Social per establir la conseqüència de la manca de comunicació per part dels obligats.
    1. Modificació del Reial decret llei 16/2022, de 6 de setembre, per a la millora de les condicions de treball i de Seguretat Social de les persones treballadores al servei de la llar (Disposició final cinquena): Recull el manteniment dels beneficis per la contractació de persones cuidadores en famílies nombroses que ja es vinguessin aplicant abans de l'1 d'abril de 2024.
    1. Modificació del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes (Disposició final sisena): Recull els canvis necessaris al Real Decret llei 1/2023, de 10 de gener, respecte d'una banda, les bonificacions en matèria de contractació en determinats sectors d'activitat i àmbits geogràfics, especialment mentre estiguin vigents els Plans Integrals Socioeconòmics de les Ciutats de Ceuta i Melilla; i de l'altra, de les bonificacions en les quotes de la Seguretat Social per la contractació de persones cuidadores en famílies nombroses amb efectes a partir de l'1 d'abril de 2024, i fins que no es produeixi el desenvolupament reglamentari previst per a la bonificació alternativa regulada a la disposició addicional primera del Reial decret llei 16/2022, de 6 de setembre, per a la millora de les condicions de treball i de Seguretat Social de les persones treballadores al servei de la llar.
    2. Modificació del Reial decret 625/1985, de 2 d'abril, pel qual es desenvolupa la Llei 31/1984, de 2 d'agost, de protecció per desocupació (disposició transitòria setena): s'incorporen dos nous articles al Reial decret 625/ 1985, de 2 d'abril, pel qual es desenvolupa la Llei 31/1984, de 2 d'agost, de protecció per desocupació, que desenvolupen la nova previsió de l'article 295 del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, superen les instruccions de caràcter intern i proporcionen la publicitat adequada als procediments, garantint-ne l'aplicació homogènia. El seu objectiu és facilitar a les persones treballadores més vulnerables, moltes perceptores de prestacions per desocupació de nivell assistencial, la devolució a l'entitat gestora de les quantitats degudes com a conseqüència de la percepció indeguda de prestacions per desocupació, a través del fraccionament de la seva pagament, així com de la compensació parcial de les esmentades quantitats amb els nous drets reconeguts.
    3. Modificació del Reial decret 1044/1985, de 19 de juny, pel qual es regula l'abonament de la prestació per desocupació en la modalitat de pagament únic pel valor actual del seu import, com a mesura de foment de l'ocupació (Disposició final vuitena) : contempla mesures per reforçar el control en el supòsit de capitalització de prestacions per desocupació.
    4. Modificació del Reial decret 426/2003, d'11 d'abril, pel qual es regula la renda agrària per als treballadors eventuals al Règim Especial Agrari de la Seguretat Social residents a les Comunitats Autònomes d'Andalusia i Extremadura: suposa la simplificació i millora en làmbit territorial específic de protecció per desocupació.

 

Descarrega l'informe aquí

La present publicació conté informació de caràcter general, sense que constitueixi opinió professional ni assessorament jurídic. Tots els drets reservats. Es prohibeix la explotació, reproducció, distribució, comunicació pública i transformació, total i parcial, sense autorització escrita d’Umivale Activa.

23/05/2024